artykuł nr 1

UCHWAŁA NR LII/249/10

UCHWAŁA NR LII/249/10
RADY GMINY KODRĄB

z dnia 10 listopada 2010 r.

w sprawie przyjęcia programu o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie Gminy Kodrąb na lata 2010 – 2013


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art.41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz.1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146 , Nr 106, poz. 675) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, Nr 202, poz. 1551, Nr 219, poz. 1706, Nr 221, poz. 1738, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 229, Nr 81, poz. 527 , Nr 125, poz.842), art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z 2009 r. Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 125, poz. 842 ) Rada Gminy Kodrąb uchwala, co następuje:


§ 1.Przyjmuje się program o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie Gminy Kodrąb na lata 2010 – 2013, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb.

§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 



Załącznik do
Uchwały Nr LII/249/20
Rady Gminy Kodrąb
z dnia 10 listopada 2010r.

 

 


Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie Gminy Kodrąb na lata 2010 - 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Program realizowany będzie w oparciu o następujące akty prawne

1.Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
2.Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.).
3.Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).
4.Uchwała Nr VIII/51/07 Rady Gminy Kodrąb z dnia 7 września 2007 r. w sprawie przyjęcia „Strategii integracji i rozwiązywania problemów społecznych Gminy Kodrąb na lata 2007 – 2013” .
5.Uchwała Nr VIII/50/07 Rady Gminy Kodrąb z dnia 7 września 2007 r. w sprawie przyjęcia
6.„ Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną Gminy Kodrąb na lata 2007 – 2013”.
7.Gminne Programy Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
8.Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
9.Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 1964 r. Nr 9, poz.59, z późn. zm.).
10.Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 r. (Dz.U. z 1997r. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
11.Ustawa z dnia 6 czerwca 1982 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.).

II.Informacje ogólne

Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz z oczekiwaniami społecznymi.
Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w rodzinie, bez wątpienia należy zaklasyfikować ją do kategorii zachowań negatywnych o dużej szkodliwości społecznej.
Dla lepszego rozpoznania zjawiska przemocy w rodzinie konieczne jest jej zdefiniowanie. W niektórych przypadkach przejawy są tak jednoznaczne, że nie pozostawiają żadnych wątpliwości, w innych, bardziej złożonych, niezbędne jest określenie możliwie jasnych kryteriów oceny.
Według definicji zawartej w art. 2 pkt. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przemoc to:
„Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt. 1 (członek rodziny – osoba najbliższa w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”

Można wyodrębnić różne rodzaje przemocy:
1)przemoc fizyczna – bicie, znęcanie się, głodzenie, zamykanie, kopanie, policzkowanie, szarpanie, duszenie, ciągnięcie za włosy, rzucanie przedmiotami, ale także używanie niebezpiecznych narzędzi lub grożenie ich użyciem, zadawanie bólu;
2)przemoc psychiczna – sprawowanie przez sprawcę przemocy psychicznej kontroli nad ofiarą, np. straszenie zabójstwem, użyciem przemocy, zabraniem dzieci, niszczenie lub grożenie zniszczeniem rzeczy, upokarzanie, używanie wulgarnych słów;
3)przemoc seksualna – zmuszanie do odbywania stosunku lub poddania się innym zachowaniom seksualnym, a także wymuszanie współżycia w nieakceptowanej formie. Przemoc seksualna jest często przez ofiary molestowania ukrywana, co w znacznym stopniu utrudnia udzielenie im pomocy;
4)przemoc finansowa (ekonomiczna) – np. utrzymanie ofiary w całkowitej zależności finansowej, zakazywanie jej pracy zawodowej, nie dawanie wystarczającej ilości pieniędzy na prowadzenie domu;
5)przemoc polegająca na osaczaniu – np. ciągłe chodzenie za kimś, dzwonienie do niego w celu wyrządzenia mu krzywdy lub zastraszenia. Przemoc w wymiarze społecznym – zakazywanie osobie kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, zabranianie jej wychodzenia z domu, upokarzanie jej w miejscach publicznych.

Konieczne jest podjęcie działań zmierzających w kierunku edukacji społecznej dostarczającej wiedzy o zjawisku przemocy i sposobach radzenia sobie z problemem. Niezbędne jest również zapewnienie profesjonalnej pomocy interwencyjnej i terapeutycznej zarówno sprawcom jak i ofiarom przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem krzywdzonych dzieci.


III.Cele programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w gminie Kodrąb

Celem głównym programu jest zwiększenie skuteczności działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Celami szczegółowymi będą:
1)podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy;
2)wsparcie i profesjonalna pomoc doradcza, terapeutyczna, socjalna – dzieciom i rodzinom dotkniętym przemocą;
3)zmniejszenie skali zjawiska przemocy;
4)ochrona ofiar przemocy w rodzinie;
5)zwiększenie dostępności pomocy oraz zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych;
6)podnoszenie świadomości społecznej w zakresie zjawiska przemocy i sposobów radzenia sobie z tym problemem;
7)poszerzanie wiedzy dotyczącej zjawiska przemocy i sposobów tego problemu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych;
8)wspieranie ofiar przemocy w sytuacjach kryzysowych;
9)ograniczenie występowania zachowań agresywnych wśród uczniów (ze szczególnym uwzględnieniem agresji słownej);
10)zapewnienie możliwości profesjonalnego wsparcia dla ofiar i sprawców przemocy (porady psychologa, prawnika, podejmowanie interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy);
11)współpraca z organizacjami działającymi na rzecz pomocy ofiarom przemocy w rodzinie;
12)utworzenie zespołu interdyscyplinarnego ds. pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.

IV.System przeciwdziałania przemocy domowej w gminie Kodrąb

Art. 6. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie brzmi:
1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zmianami) i ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 4732, z późn. zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.
2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, w tym:
1)opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
2)prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
3)zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
4)tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

W celu realizacji zadań określonych w art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w gminie Kodrąb uruchamia się system przeciwdziałania przemocy w rodzinie oparty na:
1) pracy Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej;
2) pracy Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego);
3) pomocy psychologicznej, prawnej, medycznej, socjalnej dla ofiar przemocy;
4) inicjowanie działań edukacyjnych służących wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców;
5) ścisłej współpracy z różnymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.


V. Strategia i metody działania

I.Przygotowanie diagnozy w gminie Kodrąb

1.Stałe zbieranie wszelkich dostępnych danych, które pozwolą dokonać pomiaru zjawiska. Źródłem informacji będą statystyki policji, sądu, szkół, przychodni zdrowia, szpitala, pogotowia ratunkowego, pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz badania ankietowe przeprowadzone wśród mieszkańców gminy.
2.Przeprowadzanie diagnozy i ustalanie zasobów środowiska lokalnego, a więc działalności instytucji, placówek, organizacji pozarządowych, świetlic, osób zajmujących się pomaganiem i na tej podstawie opracowanie i korygowanie mapy zasobów środowiska lokalnego.
3.Przeprowadzanie badań pozwalających określić postawy mieszkańców wobec przemocy w rodzinie, a także opinie na temat sposobu pomagania rodzinom, gdzie stosowana jest przemoc.
4.Przeprowadzanie badań pozwalających określić postawy pracowników służb i placówek stykających się z problemem przemocy na danym terenie, a także poziom ich kwalifikacji potrzebnych do skutecznego pomagania.
5.Przygotowywanie raportu o przemocy w rodzinie i zasobach środowiska lokalnego na terenie Gminy Kodrąb.

II.Szczegółowe działania w gminie Kodrąb

1.Przeprowadzanie specjalistycznych szkoleń dla: pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, pracowników służby zdrowia, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dzielnicowych w zakresie świadczenia pomocy ofiarom przemocy domowej.
2.Udzielanie pomocy oraz wsparcia dzieciom i rodzinom dotkniętym przemocą poprzez prowadzenie interwencji kryzysowej, pracy socjalnej, poradnictwa medycznego, pedagogicznego, prawnego, socjalnego, zastosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
3.Ochrona przed dalszą przemocą poprzez podejmowanie działań w celu odseparowania sprawcy przemocy od ofiar, zakaz kontaktowania się z osobami krzywdzonymi, udzielanie schronienia osobom dotkniętym przemocą które są zmuszone do opuszczenia miejsca zamieszkania.
4.Zapobieganie stosowaniu przemocy rodzinie poprzez poradnictwo pedagogiczne, psychologiczne, prawne, rodzinne, socjalne oraz terapię.
5.Zwiększenie skuteczności działań osób zobowiązanych i uprawnionych do przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez pracę zespołu interdyscyplinarnego i poradnictwo.
6. Włączenie lokalnej społeczności w monitorowanie zjawisk związanych z wystąpieniem przemocy (uwrażliwienie społeczeństwa na skalę zjawiska i negatywne jego skutki) oraz systematyczną edukację społeczności gminy (ulotki, broszury, kampanie społeczne).
7.Wszelkie inne poczynania mogące przyczynić się do powstrzymywania przemocy w rodzinie, a nie ujęte w niniejszym programie.

III.Działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

1. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
1)jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
2)gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
3)Policji;
4)oświaty;
5)ochrony zdrowia;
6)organizacji pozarządowych.
2. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi.
3. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone w pkt. 1.
4. Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów z wystąpieniem przemocy w rodzinie indywidualnych przypadkach. W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele:
1)jednostek organizacji pomocy społecznej;
2)gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
3)Policji;
4)oświaty;
5)ochrony zdrowia.
5. W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
6. Zespół interdyscyplinarny realizuje działania określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
7. Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z póz. zm.) oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności przez:
1)diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;
2)podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mającym na celu przeciwdziałanie temu zjawisku;
3)inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie
4)rozpowszechnienie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym;
5)inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
8. Działania grup roboczych:
1)opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie;
2)monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy;
3)dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

VI. Przewidywane efekty realizacji programu

1.Zmiana postaw społecznych wobec zjawiska przemocy w rodzinie.
2.Spadek liczby przypadków przemocy w rodzinie.
3.Udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
4.Usprawnienie systemu pomocy rodzinom dotkniętym przemocą.
5. Zwiększenie zaangażowania społeczności w sprawy przeciwdziałania przemocy.
6.Zbudowanie systemu działań w zakresie pomocy rodzinom i osobom dotkniętym przemocą.
7. Niwelowanie skutków zjawiska przemocy.
8.Zmniejszenie skali występujących w rodzinach dysfunkcji wynikających z przemocy.


VII.Budżet (przewidywane skutki finansowe)

Źródłem finansowania zadań gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie będą środki finansowe z budżetu gminy, dotacje celowe oraz wykorzystywane będą środki pozabudżetowe pozyskiwane z innych źródeł.

VIII.Monitoring

Wójt Gminy Kodrąb sprawuje na bieżąco nadzór nad realizacją programu i podejmuje niezbędne działania zmierzające do osiągnięcia celów wyznaczonych w programie.