artykuł nr 1

UCHWAŁA NR XX.116.08

 

UCHWAŁA NR  XX.116.08

RADY GMINY KODRĄB

z dnia 26 listopada 2008r.

 

w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały Rady Gminy Kodrąb Nr VIII.51.07 z dnia 7 września 2007r. w sprawie przyjęcia „Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kodrąb na lata  2007-2013”

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o  samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r.  Nr 142 poz. 1591; z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr  162 poz. 1568; z 2004r. Dz. U. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Dz. U. Nr 172, poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Dz. U. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007r. Dz. U. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 Nr 173 poz. 1218; z 2008r. Dz. U. Nr 180 poz. 1111) oraz art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U z 2008r. Nr 115 poz. 728,  Nr 171 poz. 1056) oraz porozumienia o współpracy przy realizacji Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich zawartego dnia 14 kwietnia 2008r. pomiędzy Zarządem Województwa Łódzkiego a Gminą Kodrąb,  Rada Gminy Kodrąb uchwala co następuje:

 

 

§ 1.  W załączniku do uchwały Rady Gminy Kodrąb Nr VIII.51.07 z dnia 7 września 2007r. . w sprawie przyjęcia „Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kodrąb na lata  2007-2013” wprowadza się następujące zmiany:

1) w 3. Części programowej  pkt „3.2 Cele strategiczne, szczegółowe i kierunki działań” otrzymuje nowe brzmienie którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący

Rady Gminy Kodrąb

 

mgr inż. Marek Krężlewski

 

 

 

 

 

 Załącznik

do Uchwały Nr XX/116/08

Rady Gminy Kodrąb 

z dnia 26 listopada 2008r.

 

3.2. CELE STRATEGICZNE, SZCZEGÓŁOWE I KIERUNKI DZIAŁAŃ

Problem:

Rodziny niewydolne wychowawczo nie w pełni zaspokajają potrzeby rozwojowe dziecka i nie wykształtują właściwych postaw społecznych.

 

Cel strategiczny 1.

Pomoc rodzinom i polityka prorodzinna

 

Cele szczegółowe:

1.1.Pomoc osobom i rodzinom, u których stwierdzono bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

1.2.Pomoc niepełnosprawnym i długotrwale chorym dzieciom i ich rodzinom.

1.3.Pomoc rodzinie w kształceniu i wszechstronnym rozwoju dzieci i młodzieży.

1.4.Pomoc dzieciom z rodzin patologicznych oraz całym rodzinom.

1.5.Inicjowanie i wsparcie działań integracyjnych dzieci i młodzieży z różnych środowisk.

1.6.Promowanie właściwych postaw życiowych.

1.7.Zwiększenie oferty możliwości spędzania wolnego czasu i promowanie zdrowego stylu życia. 

 

Kierunki działań do celów szczegółowych 1.1 - 1.7:

1.   Systematyczna praca socjalna z rodzinami z problemem opiekuńczo-wychowawczym polegająca na:

·   diagnozie deficytów w zakresie pełnienia ról rodzicielskich, wydolności opiekuńczo-wychowawczej, zaniedbań względem dzieci,

·   diagnozie – ocenie sytuacji dziecka w rodzinie, środowisku szkolnym, rówieśniczym.

2.   Pomoc materialna dla rodzin pozostających w trudnej sytuacji ekonomicznej realizowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej z systemu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.

3.   Zapewnienie rodzinom i osobom samotnie wychowującym dzieci dostępu do pomocy pedagogicznej, psychologicznej i prawnej – podjęcie działań w kierunku utworzenia na terenie gminy punktu konsultacyjnego.

  1. Podjęcie działań, przy współpracy z samorządem powiatowym, w kierunku utworzenia na terenie gminy Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
  2. Tworzenie świetlic wiejskich, w tym środowiskowych, socjoterapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, działających w poszczególnych miejscowościach, oferujących pomoc dzieciom z rodzin z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi poprzez: dożywianie, właściwą opiekę pedagogiczną, pomoc
    w rozwiązywaniu trudności szkolnych, możliwość konstruktywnego spędzania czasu wolnego, nabywanie przez dzieci różnych umiejętności społecznych koniecznych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.
  3. Zabezpieczenie potrzeb bytowych dzieci i młodzieży z rodzin ubogich:

·   organizowanie i finansowanie dożywiania w trakcie nauki w szkole,

·   zapewnienie odzieży, wyposażenia w artykuły szkolne,

·   organizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego,

·   organizowanie akcji charytatywnych dla pozyskiwania środków na pomoc dzieciom.

  1. Podjęcie działań w kierunku zwiększenia liczby palcówek przedszkolnych na terenie gminy.
  2. Systematyczna współpraca z istniejącymi w powiecie jednostkami zapewniającymi opiekę dla dzieci.
  3. Aktywna współpraca z policją, wymiarem sprawiedliwości właściwym ze względu na położenie gminy (w szczególności sądem rodzinnym oraz kuratorami sądowymi dla dzieci i młodzieży) w celu systematycznego diagnozowania
    i analizowania zjawisk patologicznych na terenie gminy.
  4. Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz dziecka
    i rodziny.
  5. Współuczestnictwo w kampaniach medialnych i informacyjnych organizowanych przez inne podmioty pomocy społecznej (PCPR, ROPS, inne).
  6. Systematyczne współdziałanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    z placówkami oświatowymi w celu bieżącej analizy sytuacji dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół, a w szczególności przeciwdziałanie pojawiającym się patologiom.
  7. Wspieranie działań mających na celu utworzenie na terenie gminy mieszkań socjalnych przeznaczonych w szczególności dla rodzin w kryzysie, samotnych matek i osób pozbawionych dachu nad głową.
  8. Organizowanie dla rodziców i ich dzieci różnych form edukacji z wykorzystaniem istniejącego systemu szkolnego oraz tworzenie systemu poradnictwa.

15.  Zapewnienie dzieciom i młodzieży szerszego dostępu do alternatywnych form spędzania czasu wolnego, m.in. poprzez zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych (zajęcia muzyczne, plastyczne, turnieje sportowe, festyny rodzinne, wycieczki), tworzenie placówek kulturalno-oświatowych na terenie gminy.

16.  Przygotowanie bazy sportowo-rekreacyjnej (boiska, bieżnie, place zabaw, parki, kawiarenki internetowe, itp.).

17.  Organizacja zajęć świetlicowych służących do kształtowania właściwych postaw życiowych, integracji  dzieci i młodzieży, rozwijania zainteresowań, zdobywania nowych umiejętności.

 

Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:

Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym szkoły i jednostki organizacyjne pomocy społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Środki finansowe:

Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.

Partnerzy:

Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.

 

Problem:

 

Zwiększająca się liczba osób w wieku poprodukcyjnym na terenie gminy stwarza konieczność zapewnienia im w najbliższych latach odpowiednich usług wzmacniających i wspierających. Wraz ze starzeniem się lokalnej społeczności zwiększa się również liczba osób niepełnosprawnych. Odpowiedniego wsparcia należy także udzielić grupom dotkniętym i zagrożonym ubóstwem, bezrobociem i uzależnieniami – problemami bardzo często będącymi przyczyną wykluczenia ze środowiska lokalnego.

 

Cel strategiczny 2.

Aktywizacja grup zagrożonych wykluczeniem społecznym

 

Cele szczegółowe:

2.1.Wsparcie seniorów i osób niepełnosprawnych.

2.2.Pomoc osobom dotkniętych i zagrożonym problemami ubóstwa i bezrobocia.

2.3.Rozwijanie systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.

2.4.Integracja społeczna i przeciwdziałania patologiom.

2.5.Kształtowanie właściwych postaw społecznych.

2.6.Zwiększenie uczestnictwa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób starszych w życiu społecznym gminy.

Kierunki działań do celu szczegółowego 2.1 - 2.6:

1.   Utrzymanie osób starszych i niepełnosprawnych wymagających opieki w środowisku zamieszkania.

  1. Praca socjalna. Podejmowanie przez pracowników socjalnych działań mających na celu głównie ułatwianie kontaktów z placówkami służby zdrowia, udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych form rehabilitacji leczniczej i społecznej, inicjowanie kontaktów rodzinnych oraz podejmowanie działań zmierzających do większego zaangażowania rodziny w sprawowanie opieki nad osobą wymagającą takiej pomocy, w tym zawieranie umów alimentacyjnych, porozumień na świadczenie usług, zapewnienie osobom uprawnionym usług
    w ramach pielęgniarskiej opieki środowiskowej, uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych i niepełnosprawnych, także rozpowszechnienie idei wolontariatu, objęcie opieką woluntarystyczną osób potrzebujących opieki, prowadzenie współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w celu umożliwienia osobom starszym i niepełnosprawnym skorzystania
    z przysługujących im uprawnień, np. wyjazdu na turnus rehabilitacyjny, do sanatorium, w uzyskaniu odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego itp.
  2. Rozwijanie usług opiekuńczych (w tym świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych) obejmujących pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczną zalecaną przez lekarza, pielęgnację oraz zapewnienie kontaktu z otoczeniem – zwiększenie liczby opiekunek.
  3. Rozwijanie aktywnych form spędzania czasu wolnego przez osoby starsze
    i niepełnosprawne, w tym organizowanie cyklicznych spotkań integracyjnych, zaspokajanie potrzeb kulturalno-społecznych i rekreacyjnych.
  4. Ułatwienie osobom niepełnosprawnym kontaktu z placówkami rehabilitacyjnymi poprzez zorganizowanie transportu.
  5. Podjęcie działań, we współpracy z samorządem powiatowym, w kierunku utworzenia na terenie gminy Warsztatów Terapii Zajęciowej.

7.   Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie likwidacji barier architektonicznych, w szczególności w obiektach użyteczności publicznej.

8.   Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

9.   Rozpowszechnianie idei wolontariatu wśród społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, na rzecz opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

10.  Wsparcie osób zaburzonych i chorych psychicznie w samodzielnym funkcjonowaniu na terenie gminy, w szczególności poprzez opiekę medyczną, poradnictwo socjalne i pomoc materialną.

11.  W przypadku wyczerpania wszystkich możliwości zapewnienia opieki
w środowisku, umieszczenie osób wymagających całodobowej opieki
w zakładach opiekuńczo-leczniczych lub w domach pomocy społecznej.

  1. Zmniejszanie skutków ubóstwa poprzez systematyczną pomoc finansową
    i rzeczową (ubrania, środki czystości, meble, sprzęt AGD, żywność w ramach programu PEAD), realizowaną przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
  2. Rozwijanie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie monitorowania zjawiska bezrobocia na terenie gminy, obejmującej m.in. organizowanie stażów absolwenckich i przygotowania zawodowego, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, szkoleń i kursów umożliwiających zmianę kwalifikacji zawodowych (ze szczególnym uwzględnieniem osób powyżej 45 lat).
  3. Objecie pracą socjalną osób marginalizowanych, w tym bezrobotnych, aby zachęcać je do systematycznego poszukiwania zatrudnienia. W szczególności należy dążyć do udzielenia im wszechstronnej pomocy w zakresie: poradnictwa
    i zapoznania z aktywnymi technikami poszukiwania pracy.
  4. Systematyczne dokształcanie pracowników socjalnych w zakresie wdrażania nowych instrumentów w pracy socjalnej – kontraktu socjalnego.
  5. Tworzenie sprzyjającego klimatu dla potencjalnych inwestorów tworzących nowe miejsca pracy.
  6. Tworzenie na terenie gminy sprzyjającego klimatu dla organizacji pozarządowych mogących zorganizować Klub Integracji Społecznej.
  7. Współudział w programach realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przez instytucje rynku pracy.
  8. Bieżący monitoring ofert programowych i ewentualne opracowanie projektów mających na celu rozwiązywanie problemu bezrobocia, w szczególności wśród kobiet i osób długotrwale bezrobotnych.
  9. Promowanie działań woluntarystycznych, inicjowanie grup samopomocowych, wymiana usług.
  10. Monitorowanie problemu uzależnień na terenie gminy.
  11. Ograniczanie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych.
  12. Zmiana zachowań i postaw mieszkańców w sytuacjach związanych z alkoholem
    i narkotykami.
  13. Zintensyfikowanie stosownych form profilaktyki alkoholowej i narkotykowej kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży (organizowanie imprez, wyjazdów, festynów dla mieszkańców gminy).
  14. Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu.
  15. Zwiększanie świadomości społeczności lokalnej odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania używek – zwiększenie liczby kampanii informacyjnych i profilaktycznych.
  16. Prowadzenie wśród dzieci i młodzieży edukacji eliminującej czynniki zagrażające prawidłowemu funkcjonowaniu społecznemu i psychologicznemu – promowanie zdrowego stylu życia.
  17. Zwiększenie skuteczności i dostępności leczenia i terapii osobom uzależnionym
    i współuzależnionym w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów uzależnień oraz wzmacnianie efektów leczenia.
  18. Wspieranie i rozszerzanie działalności funkcjonującej w gminie grupy AA.
  19. Opracowanie i realizacja lokalnego programu przeciwdziałania narkomanii.
  20. Przeciwdziałanie przemocy domowej – opracowanie i realizacja lokalnego programu przeciwdziałania przemocy domowej.

 

Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:

Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym szkoły i jednostki organizacyjne pomocy społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Środki finansowe:

Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.

 

Partnerzy:

Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Problem:

 

Właściwa ocena możliwości lokalnego systemu pomocy społecznej i jego rozwój zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami społecznymi może przyczynić się do skuteczniejszego wspierania mieszkańców. Ograniczona liczba organizacji pozarządowych na terenie gminy skutecznie utrudnia realizację nowatorskich rozwiązań oraz występowanie o fundusze wspomagające rozwiązywanie lokalnych problemów społecznych.

 

Cel strategiczny 3.

 

Rozwój kapitału społecznego i ludzkiego w środowisku lokalnym

Cele szczegółowe:

3.1.Profesjonalizacja służb społecznych jako czynnik integracji lokalnej.

3.2.Diagnozowanie potrzeb i problemów społeczności lokalnej.

3.3.Współpraca z partnerami zewnętrznymi zmierzająca do rozbudowy struktur pozarządowych.

3.4.Propagowanie i rozwijanie wśród społeczności lokalnej idei obywatelskiej odpowiedzialności i uczestniczenia w zaspokajaniu ludzkich potrzeb.

3.5.Rozwój rekreacji, wypoczynku i kultury w gminie.

 

Kierunki działań do celów szczegółowych 3.1 – 3.5:

1.   Wzmocnienie roli pracownika socjalnego jako profesjonalisty działającego na rzecz pełniejszej integracji społecznej osób ubogich i wykluczonych społecznie.

2.   Zwiększenie liczby pracowników socjalnych do poziomu zgodnego z ustawą
o pomocy społecznej; systematyczne dokształcanie pracowników socjalnych.

3.   Motywowanie pracowników socjalnych do zdobycia specjalizacji w zawodzie.

4.   Systematyczna diagnoza i monitoring istniejących problemów społecznych.

5.   Systematyczna analiza zasobów finansowych przeznaczonych na realizację zadań własnych i zleconych.

6.   Coroczne informowanie radnych i decydentów o istniejących potrzebach
i kwestiach społecznych.

7.   Analiza świadczonej pomocy ze względu na efektywność i właściwość adresatów.

8.   Systematyczny monitoring istniejących i rozpoczynających się programów celowych i funduszy służący ewentualnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych na rozwiązywanie lokalnych potrzeb społecznych.

9.   Doskonalenie systemu informacyjnego o możliwościach udzielania pomocy społecznej i wsparcia mieszkańcom gminy np. poprzez Internet oraz organizowanie kampanii informacyjnych.

  1. Analiza ofert organizacji pozarządowych funkcjonujących na terenie powiatu
    i województwa.
  2. Rozwój współpracy z organizacjami pozarządowymi o działalności ponadlokalnej i ogólnopolskiej poprzez zaprezentowanie im walorów i możliwości samorealizacji na terenie gminy.
  3. Rozwijanie ruchu pozarządowego na terenie gminy poprzez uczestnictwo
    w szkoleniach dla liderów.

13.  Wspieranie organizacyjne, prawne i lokalowe powstających i istniejących organizacji pozarządowych oraz świadczenie poradnictwa dla organizacji pozarządowych w zakresie pozyskiwania grantów i dotacji, środków finansowych z innych źródeł niż samorządowe.

14.  Wspomaganie inicjatyw społecznych i inspirowanie rozwoju idei samopomocy.

15.  Promowanie idei wolontariatu i pozyskiwania wolontariuszy do współpracy w realizowaniu zadań dotyczących rozwiązywania problemów społecznych.

  1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wykorzystania na potrzeby lokalnej infrastruktury pomocowej obiektów budowlanych będących
    w posiadaniu gminy.
  2. Promocja kultury i tradycji lokalnych poprzez stałe imprezy plenerowe i integracyjne.
  3. Popularyzacja dorobku kulturowego gminy poprzez wystawy i festyny
  4. Promowanie imprez międzypokoleniowych.

 

Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:

Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym pomocy społecznej.

 

Środki finansowe:

Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.

 

Partnerzy:

Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.

 

 

 

 

Przewodniczący

Rady Gminy Kodrąb

 

mgr inż. Marek Krężlewski