artykuł nr 6

UCHWAŁA NR XXIII.131.08

 

    UCHWAŁA  NR XXIII.131.08

RADY  GMINY  KODRĄB

z dnia 30 grudnia 2008 r.

 

 

w sprawie zaciągnięcia przez Gminę Kodrąb pożyczki długoterminowej

z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

w Łodzi

 

 

  Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 4, pkt 9 lit.c ,art.58 ust.1 ustawy z dnia

08 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591: z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806 ; z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203; z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006r. Nr 17, poz.128,  Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111)  i art. 82 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r.  o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104, Nr 169, poz. 1420 ; z 2006r. Nr 45, poz.319 , Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i poz. 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832; z 2007r. Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984, Nr 82, poz. 560; z 2008r. Nr 180, poz. 1112)  Rada Gminy Kodrąb  uchwala, co następuje:

 

 

  § 1. 1.Postanawia się  zaciągnąć  pożyczkę  długoterminową w kwocie  

zł 500.000 ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska

i Gospodarki Wodnej w Łodzi na finansowanie  planowanego deficytu 

w budżecie gminy na 2009 rok, związanego  z przebudową sieci wodociągowej w Dmeninie.

 

§ 2. 1. Pożyczka zostanie spłacona z dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2011 - 2013.

 

2. Do czasu spłaty pożyczki będzie ona uwzględniana w budżetach gminy w przyszłych latach.

 

§ 3. Upoważnia się  Wójta Gminy Kodrąb do podejmowania wszelkich czynności formalno -  prawnych związanych z zawarciem umowy pożyczki.

 

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb

 

  § 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

artykuł nr 7

UCHWAŁA NR XXIII.130.08

 

UCHWAŁA NR  XXIII.130.08

RADY GMINY KODRĄB

z dnia  30 grudnia 2008r.

 

 

w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych Gminy Kodrąb

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr  162 poz. 1568; z 2004r.  Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 169, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111) oraz  art. 30 ust. 6 i 6a,  art. 54 ust. 3 i 7 ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz.1600; z 2007r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz.689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369, Nr 247, poz.1821; z 2008r. Nr 145, poz. 917) oraz w związku z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2005 r. Nr 22 poz.181; z 2006r. Nr 43, poz. 293; z 2007r. Nr 56, poz. 372; z 2008r. Nr 42, poz. 257 ) Rada Gminy Kodrąb uchwala co następuje:

 

§ 1. Uchwala się Regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych Gminy Kodrąb  na rok 2009, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Traci moc Uchwała NR XVI.101.08  Rady Gminy Kodrąb z dnia 24 czerwca 2008r.w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych Gminy Kodrąb.

 

§ 3.  Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb  i Dyrektorom  szkół.

 

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie 14 dni od daty ogłoszenia z mocą obowiązującą  od 1 stycznia 2009r.

    Przewodniczący

  Rady Gminy Kodrąb

 

  mgr inż. Marek Krężlewski

 

 

 

 

    Załącznik

do Uchwały Nr XXIII.130.08

Rady Gminy Kodrąb

z dnia 30 grudnia 2008r.

 

 

 

 

 

REGULAMIN  WYNAGRADZANIA

NAUCZYCIELI ZATRUDNIONYCH

  W  PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH

 GMINY KODRĄB

2009 R.

 

 

 

 
 
 
Podstawa prawna:

 

1. Ustawa  z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz.1600; z 2007r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz.689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369, Nr 247, poz.1821; z 2008r. Nr 145, poz. 917)

 

2.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy ( Dz. U.  z 2005r.  Nr 22 poz. 181;  Dz. U. z 2006r. Nr 43, poz. 293; Dz. U. z 2007r. Nr 56, poz. 372; z 2008r. Nr 42, poz. 257).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kodrąb  2008

 


ROZDZIAŁ I

 

  Postanowienia ogólne

 

§ 1. Regulamin określa:

1.   Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom:

  1) dodatków:

  a) za wysługę lat,

  b) motywacyjnego,

  c) funkcyjnego,

  d) za warunki pracy,

  e) mieszkaniowego.

2) nagród  ze specjalnego funduszu nagród,

2.  Szczegółowy sposób obliczania  wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw.

  3.  Szczegółowe zasady wynagradzania za pracę w dni wolne.

 

§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)   szkole – należy przez to rozumieć przedszkole, szkołę podstawową gimnazjum

lub placówkę albo zespół  szkół lub placówek, dla której organem prowadzącym jest Gmina Kodrąb,

2)   dyrektorze lub wicedyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora lub

wicedyrektora jednostki, o której mowa w pkt. 1,

3)   roku szkolnym – należy przez to rozumieć okres pracy szkoły od 1 września

danego roku do 31 sierpnia roku następnego,

4)   klasie – należy przez to rozumieć oddział lub grupę,

5)   uczniu - należy przez to rozumieć także wychowanka,

6)   ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta

Nauczyciela  (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz.1600; z 2007r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz.689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369, Nr 247, poz.1821; z 2008r. Nr 145, poz. 917 )

7)   rozporządzeniu – należy   przez to  rozumieć  rozporządzenie Ministra Edukacji

Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę  w dniu wolnym od pracy  ( Dz. U.  z 2005r.  Nr 22 poz. 181;  Dz. U. z 2006r. Nr 43, poz. 293; Dz. U. z 2007r. Nr 56, poz. 372; z 2008r. Nr 42, poz. 257).

 

8)   tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin – należy przez to rozumieć tygodniowy

obowiązkowy wymiar godzin, o którym mowa w art. 42 ustawy. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nauczycieli przedmiotów w różnym wymiarze godzin ustala się proporcjonalnie w odniesieniu do łącznej liczby realizowanych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 

 

ROZDZIAŁ II

 

Zasady wynagradzania nauczycieli

 

  § 3. 1. Stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli ustala się w zależności od stopnia awansu zawodowego, posiadanych  kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych na poziomie stawek zapisanych w § 2 rozporządzenia.

  2. Minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego ulegają zmianie w przypadku zmiany przepisów ustawy i aktów wykonawczych i nie wymagają zmiany niniejszego regulaminu.

 

Zasady przyznawania dodatku za wysługę lat

 

  § 4. 1.Wysokość oraz warunki nabywania przez nauczyciela prawa do dodatku za wysługę lat określają przepisy art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela oraz przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r.

  2. Nabycie prawa do dodatku za wysługę lat lub wyższej stawki tego dodatku następuje, z zastrzeżeniem ust. 3, nie wcześniej niż z dniem złożenia przez nauczyciela odpowiednich świadectw pracy lub innych dokumentów niezbędnych do ustalenia okresu uprawniającego do dodatku.

  3. Dodatek za wysługę lat przysługuje:

  1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po

miesiącu, w  którym nauczyciel nabył prawo do dodatku lub do  wyższej stawki  

tego  dodatku, jeżeli nabycie tego prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,

   2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej jego stawki  

   nastąpiło  od pierwszego dnia miesiąca.

  4. Dodatek za wysługę lat przysługuje nauczycielowi w pełnej wysokości także  w okresie przebywania nauczyciela na urlopie dla poratowania zdrowia.

  5. Dodatek za wysługę lat  przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu nieobecności wskutek choroby lub konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie lub zasiłek   z  ubezpieczenia społecznego.

 

Zasady przyznawania dodatku motywacyjnego

 

  § 5. 1.  Dodatek motywacyjny może być przyznany nauczycielowi po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego i po przepracowaniu roku  w danej szkole.

  2. Warunkiem przyznawania nauczycielowi dodatku motywacyjnego jest:

1)   uzyskiwanie  osiągnięć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,  

a w szczególności:

a)   uzyskiwanie przez uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela, osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych potwierdzanych wynikami klasyfikacji lub promocji, efektami egzaminów i sprawdzianów albo sukcesami  w konkursach, zawodach, olimpiadach itp.,

b)   umiejętne rozwiązywanie  problemów wychowawczych uczniów we współpracy z ich rodzicami,

c)   pełne rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów, aktywne i efektywne  działanie na rzecz uczniów potrzebujących szczególnej opieki;

2)   jakość świadczonej pracy, w tym związana  z powierzonym stanowiskiem kierowniczym,  dodatkowym zadaniem lub zajęciem, a w szczególności:

a)   systematyczne i efektywne przygotowywanie się do przydzielonych obowiązków,

b)   podnoszenie umiejętności zawodowych,

c)   wzbogacanie własnego warsztatu pracy,

d) dbałość o estetykę i sprawność powierzonych pomieszczeń, pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń szkolnych,

e)   prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej, w tym pedagogicznej,

f) przestrzeganie dyscypliny pracy;

3)   posiadanie wyróżniającej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego,

4)   zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt. 2 , a w szczególności:

a)    organizowanie imprez i uroczystości szkolnych,

b)   aktywny udział w komisjach przedmiotowych i innych,

c)   opiekowanie się samorządem szkolnym lub innymi organizacjami uczniowskimi   działającymi na terenie szkoły,

d) prowadzenie lekcji koleżeńskich, przejawianie innych form aktywności w

ramach  wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

e)   aktywny udział w realizowaniu innych zadań statutowych szkoły.

5)   kształtowanie postawy moralnej, patriotycznej i obywatelskiej, z poszanowaniem   dziedzictwa kulturowego,

6)  wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie

  kształcenia   i wychowania,

  7) realizowanie w szkole zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych  przez

  organ prowadzący priorytetów w  realizowanej lokalnej polityce  oświatowej.

 

  § 6. 1. Ustala się pulę  środków finansowych  z przeznaczeniem na dodatek motywacyjny dla nauczycieli  szkół wynoszący 4 % średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, na etat przeliczeniowy miesięcznie.

   2. Dodatek motywacyjny przyznaje się za okresy:

1)   styczeń – marzec,

2)   kwiecień – czerwiec,

3)   wrzesień – grudzień

po zakończeniu danego okresu.

  3. Wysokość dodatku motywacyjnego wynosi:

1) dla nauczyciela – nie mniej niż 100,00 zł. miesięcznie i nie więcej niż 200,00 zł. miesięcznie,

2) dla dyrektora – nie mniej niż  100,00 zł. miesięcznie i nie więcej niż 250,00 zł. miesięcznie.

  4. Wysokość dodatku motywacyjnego, okres na jaki jest  przyznany, uwzględniając poziom spełniania warunków, o których mowa w § 5, ustala:

1)  dla nauczyciela – dyrektor szkoły,

2)  dla dyrektora szkoły -  wójt gminy.

 

Zasady przyznawania dodatku funkcyjnego

 

  § 7.  1. Nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko kierownicze przysługuje dodatek funkcyjny, z tym że:

1)   dyrektorowi    w wysokości od 20 % do 50 %,

2)   kierownikowi świetlicy    w wysokości  od 10% do 15 %,

3)   doradcy metodycznemu    w wysokości od 10% do 15 %,

 pobieranego wynagrodzenia zasadniczego.

  2.  Dodatek funkcyjny przysługuje także nauczycielom, którym powierzono obowiązki

kierownicze w zastępstwie.

  3. Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając między innymi:

1)   wielkość szkoły,

2)    liczbę uczniów i oddziałów,

3)    złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska oraz jakość pracy związaną z pełnieniem powierzonej funkcji,

4)    liczbę stanowisk kierowniczych w szkole,

5)   wyniki pracy szkoły

6)   oraz warunki lokalowe, środowiskowe i społeczne, w jakich szkoła funkcjonuje, ustala:

a)   dla stanowisk kierowniczych, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 i pkt. 3 –  dyrektor szkoły.

b)    dla dyrektora  szkoły - wójt gminy, 

 

  § 8. 1.  Nauczycielom realizującym dodatkowe zadanie oraz zajęcia przysługuje dodatek funkcyjny, z tym że nauczycielowi, któremu powierzono:

1)   wychowawstwo klasy – w wysokości od 60,00 zł.  do  80,00 zł. w skali miesiąca,

2)   funkcję opiekuna stażu – w wysokości 5% średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty,  o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy.

  2. Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając zakres i złożoność zadań oraz warunki ich realizacji, ustala dyrektor szkoły.

 

  § 9. 1. Prawo do dodatku funkcyjnego, o którym mowa w § 7 ust. 1 i 2 oraz w § 8 ust. 1, powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie stanowiska kierowniczego, wychowawstwa lub funkcji, a jeżeli powierzenie to nastąpiło pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia.

  2. Dodatki funkcyjne, o których mowa w ust. 1, nie przysługują w okresie:

 1) nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,

2) w okresie urlopu dla poratowania zdrowia,

3)   w okresach, za które nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze,

4)   od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia stanowiska, wychowawstwa lub funkcji z innych powodów,  a jeżeli zaprzestanie tego pełnienia nastąpiło pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia.

  3.  Otrzymywanie dodatku, o którym mowa w § 7 ust. 1 i 2, nie wyłącza prawa do otrzymywania dodatku, o którym mowa w § 8 ust. 1.

 

Zasady przyznawania dodatku za warunki pracy

 

  § 10. 1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za warunki pracy z tytułu pracy w trudnych, uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia warunkach,  określonych w przepisach  § 8  i  § 9 rozporządzenia w  wysokości  - 5%  stawki godzinowej  wynagrodzenia  zasadniczego nauczyciela.

  2.  Wysokość dodatku za warunki pracy  uzależniona jest od wymiaru rzeczywiście przepracowanych godzin.

  3. Wysokość stawki wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową przepracowaną w warunkach  wymienionych w ust.1 powiększa się odpowiednio.

 

  § 11. 1.  Wysokość dodatku za warunki pracy, z uwzględnieniem warunków, o których mowa w  § 10, ustala dla nauczyciela - dyrektor szkoły, a dla dyrektora  - wójt gminy.

 

Zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego

 

  § 12. 1.  Nauczycielowi zatrudnionemu w wymiarze nie niższym niż połowa tygodniowego

obowiązkowego wymiaru godzin w placówkach oświatowych Gminy Kodrąb i posiadającemu kwalifikacje wymagane do zajmowanego stanowiska przysługuje nauczycielski dodatek mieszkaniowy.

  2.  Wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego, w zależności od liczby osób w rodzinie uprawnionego nauczyciela, wynosi miesięcznie:

1)   przy jednej osobie w rodzinie – 2 %,

2)   przy dwóch osobach w rodzinie – 4 %,

3)   przy trzech osobach w rodzinie – 6 %,

4)   przy czterech i więcej osobach w rodzinie – 8 %

średniego wynagrodzenia zasadniczego stażysty, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.

  3. Do członków rodziny, o której mowa w ust. 2, zalicza się nauczyciela oraz wspólne z nim zamieszkujących: współmałżonka oraz dzieci pozostające na jego wyłącznym utrzymaniu.

  4. Nauczycielowi i jego współmałżonkowi, będącemu także nauczycielem, stale z nim

zamieszkującemu, przysługuje tylko jeden dodatek mieszkaniowy, w wysokości określonej w ust. 2.  Małżonkowie wspólnie określają pracodawcę, który będzie im wypłacał ten dodatek.

  5. Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek nauczyciela, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w ust. 4, na ich wspólny wniosek.

  6.  Nauczycielowi dodatek przyznaje dyrektor, a dyrektorowi Wójt Gminy.

  7 . Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przysługuje nauczycielowi:

1)   niezależnie od tytułu prawnego do zajmowanego przez niego lokalu mieszkaniowego,

2)   od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel złożył wniosek o jego przyznanie.

  8. Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przysługuje w okresie wykonywania pracy, a także w okresach:

1)   nie świadczenia pracy, za które przysługuje wynagrodzenie,

2)   pobierania zasiłku społecznego,

3)   odbywania zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego, okresowej służby wojskowej; w przypadku jednak, gdy z nauczycielem powołanym do służby zawarta była umowa o pracę na czas określony, dodatek wypłaca się nie dłużej niż do końca okresu, na który umowa ta była zawarta.

4)   korzystania z urlopu wychowawczego.

 

 

ROZDZIAŁ  III

 

Nagrody ze specjalnego funduszu nagród

 

  § 13.  1.  Tworzy się specjalny fundusz nagród dla nauczycieli  w wysokości 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych nauczycieli.

 2. Środki w ramach specjalnego funduszu nagród przeznacza się na wypłatę nagród  nauczycielom następująco:

1) 50 %  środków funduszu przeznacza się na nagrody dyrektora szkoły,

2) 50 %  środków funduszu przeznacza się na nagrody organu prowadzącego.

  3. Przyznanie nauczycielowi nagrody uzależnione jest w szczególności od:

1)   posiadania wyróżniającej oceny pracy zawodowej oraz podnoszenie umiejętności zawodowych  i wzbogacanie własnego warsztatu pracy .

2)   podnoszenia jakości pracy szkoły  poprzez:

a)    aktywny udział w programach na rzecz podnoszenia jakości pracy, m.in.:. panele, konferencje regionalne,

b)   opracowywanie wyników egzaminów próbnych, egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych

3)   promowanie szkoły, w tym. m.in.:

a)   współpraca z innymi szkołami na terenie kraju jak również  poza granicami,

b)   organizowanie spotkań z nauczycielami  i uczniami innych szkół,

c)   organizacja imprez, konkursów , itp.,( w tym pozyskiwanie sponsorów),

4)   współpraca ze środowiskiem lokalnym:

a)   organizacja imprez środowiskowych (akademia, festyn, prezentacja projektu),

b)   efektywna współpraca i instytucjami

5)   osiąganie efektów w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, m.in.:

a)   praca z uczniami osiągającymi sukcesy w konkursach, turniejach, zawodach, olimpiadach, itp.

b)   praca z uczniami wymagającymi szczególnej opieki, opracowywanie  i prowadzenie indywidualnych programów pracy z  uczniami mającymi trudności  edukacyjne  i wychowawcze.

c)   prowadzenie organizacji uczniowskich, drużyn harcerskich, drużyn zuchowych, samorządu uczniowskiego,

d) prowadzenie kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

e)   organizacja wycieczek szkolnych, również w czasie wolnym

f) działania w ramach zespołów zadaniowych,

6)   współpraca z rodzicami, m.in.:

a)   organizowanie  atrakcyjnych spotkań z rodzicami,

b)   wypracowywanie z rodzicami dokumentów regulujących życie szkoły,

c)   podejmowanie działań w celu uzyskiwania wysokiej frekwencji na spotkaniach z rodzicami,

d) organizowanie indywidualnych wywiadówek,

e)   pozyskiwanie rodziców do  aktywnej współpracy  na  rzecz szkoły

7)   realizacji zadań  statutowych szkoły,

8)   realizacji zadań zleconych przez organ prowadzący.

  4. Nagroda ze specjalnego funduszu nagród może być przyznana nauczycielowi zatrudnionemu  w wymiarze co najmniej ½  obowiązkowego wymiaru zajęć i po przepracowaniu w szkole  co najmniej 1 roku.

  5. Kandydatów do nagrody dyrektora szkoły i organu prowadzącego mogą zgłosić poprzez dyrektora szkoły: dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, związki zawodowe, samorząd terytorialny, rada rodziców.

  6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wójt gminy może przyznać nagrodę samodzielnie.

  7. Uzasadnione wnioski należy składać w sekretariacie Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego   i u Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w Rzejowicach w okresie od 01.06. do 30.09. każdego roku.

  8. Dyrektorzy szkół, organ prowadzący rozpatrzą wnioski w okresie od 01.10. do 10.10. każdego roku.

  9. W uzasadnionych przypadkach wnioski mogą być złożone po upływie wyżej wymienionych terminów.

  10. Nagrody nauczycielom przyznają:

1)   ze środków, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 – dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,

2)   ze środków, o których mowa w ust. 2 pkt.  2 -  wójt gminy.

 

  § 14. Wysokość indywidualnej nagrody uzależniona jest od spełnienia kryteriów, o których mowa  w  § 13 ust. 3 i 4.

 

  § 15. Nagrody, o których mowa w § 13 przyznawane są raz w roku z okazji Dnia Edukacji Narodowej, a w uzasadnionych przypadkach także z okazji zakończenia roku szkolnego, lub w innym terminie.

 

ROZDZIAŁ  IV

 

Zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe

 i godziny doraźnych zastępstw

 

  § 16. 1. W szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania w szkołach lub zapewnienia opieki w placówkach, nauczyciel może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną  specjalnością, których liczba nie może przekroczyć ¼ tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nie przekraczającym ½ tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.

  2.  Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatków za warunki pracy.

  3. Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową nauczyciela ustala się dzieląc przyznaną  nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego (łącznie z dodatkiem za warunki pracy) przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych.

  4.  Dla nauczycieli realizujących tygodniowy wymiar godzin ustalony na podstawie art. 42 ust. 3 ustawy, wynagrodzenie za jedną godzinę doraźnego zastępstwa  ustala się dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego (łącznie z dodatkiem za warunki pracy) przez miesięczną liczbę godzin realizowanego wymiaru godzin.

  5.  Miesięczną liczbę godzin obowiązkowego lub realizowanego wymiaru godzin nauczyciela ustala się według zasad określonych w Karcie Nauczyciela i niniejszym regulaminie.  

 

  § 17. Wynagrodzenie za godziny, o których mowa w § 16, przysługuje za godziny faktycznie zrealizowane, za godziny ponadwymiarowe przypadające w Dniu Edukacji Narodowej oraz w dniach, w których nauczyciel  nie mógł ich realizować  z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a w szczególności z powodu: zawieszenia  zajęć w sytuacji epidemii i mrozów oraz wyjazdów dzieci na wycieczki, zawody sportowe, rekolekcje.

 

   § 18. 1. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wypłaca się z dołu.

  2. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym nie przysługuje za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych w organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

  3. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w  tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela, dni ustawowo wolne od pracy lub dni przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają  się lub kończą w środku tygodnia – za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin określony w art. 42 ust. 3 ustawy  pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub o ¼, gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień wolny od pracy.

 

ROZDZIAŁ V

 

Zasady wynagradzania za pracę w dni wolne.

 

  § 19.  1. Nauczyciel realizujący w dniu wolnym od pracy zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze otrzymuje za ten dzień inny dzień wolny od pracy.

  2. W sytuacji, gdy  za pracę w tym dniu  nie otrzyma  innego dnia wolnego, ma prawo do odrębnego wynagrodzenia.

  3. Wynagrodzenie to  przysługuje za godziny faktycznie przepracowane i  liczone jest tak  jak  wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.

 
ROZDZIAŁ VI

 

Postanowienia końcowe

 

  § 20.  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2009r.

  2.  Regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.

  3. Zobowiązuje się dyrektorów szkół do zapoznania z  treścią  Regulaminu podległych nauczycieli.

 

 

 

  Przewodniczący

Rady Gminy Kodrąb

 

  mgr inż. Marek Krężlewski

 

 

 

 

 

artykuł nr 8

UCHWAŁA Nr XXIII.129.08

       

 

 

UCHWAŁA  Nr  XXIII.129.08

  RADY  GMINY  KODRĄB

  z dnia  30 grudnia 2008r.  

 

 

w  sprawie zmiany uchwały Nr II.10.02   Rady   Gminy  Kodrąb  z dnia

02 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia wysokości oraz  zasad  przyznawania diet dla  sołtysów zmienionej uchwałą Nr III.6.06 Rady Gminy Kodrąb z dnia 29 grudnia 2006r.

 

 

 

Na podstawie art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806;  z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203 ; z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457; z 2006r. Nr 17, poz.128 , Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111 )   Rada Gminy Kodrąb uchwala  , co następuje:

 

 

§ 1. W uchwale Nr II.10.02  Rady Gminy Kodrąb z dnia 02 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia wysokości oraz  zasad  przyznawania diet dla  sołtysów zmienionej uchwałą Nr III.6.06 Rady Gminy Kodrąb z dnia 29 grudnia 2006r.  wprowadza się następujące zmiany :

 

1)  w § ust.1  skreśla się  kwotę  „60,00 zł”, a wpisuje się kwotę  „ 80,00 zł” .

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb.

 

§3. Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 4.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 01 stycznia  2009r.

    Przewodniczący

  Rady Gminy Kodrąb

 

  mgr inż. Marek Krężlewski

artykuł nr 9

UCHWAŁA NR XXIII.128.08

 

 UCHWAŁA  NR  XXIII.128.08

RADY  GMINY  KODRĄB

 z dnia  30 grudnia  2008r.

 

 

w sprawie   uchwalenia programu współpracy z organizacjami

pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku

publicznego na rok 2009

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005r. Nr 172, poz.1441,Nr 175, poz.1457; z 2006r. Nr 17 , poz. 128, Nr 181, poz.1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz. 1218 ; z 2008r. Nr 180 , poz.1111) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873; z 2004r. Nr 64,poz.142, Nr 116, poz.1203, Nr 210, poz.2135; z 2005r. Nr 155, poz.1298, Nr 169, poz.1420, Nr 175 , poz. 1462, Nr 249 , poz.2104 ; z 2006r. Nr 94 , poz. 651) Rada Gminy Kodrąb uchwala, co następuje:

 

 

§ 1. Uchwala się roczny program współpracy Gminy Kodrąb z  organizacjami pozarządowymi  i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb poprzez koordynowanie i nadzorowanie realizacji uchwalonego programu oraz składanie Radzie Gminy sprawozdań w tym zakresie.

 

§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Kodrębie.

 

§ 4.  Uchwała  wchodzi  w życie  z  dniem  podjęcia   z  mocą  od  dnia  01 stycznia 2009r.

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do uchwały  Nr XXIII.128.08

Rady Gminy Kodrąb

z dnia  30 grudnia 2008r.

 

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY KODRĄB Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA ROK 2009

 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1. 1. Podstawą Programu Współpracy Gminy Kodrąb z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego na rok 2009, zwanego dalej „Programem” jest ar. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

2. Celem programu jest kształtowanie ładu społecznego w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi. Służyć temu może identyfikacja konkretnych społecznych celów.

 

§ 2. Ilekroć w programie jest mowa o:

1)   „ustawie” – rozumie się przez to ustawę dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

2)   „gminie” – rozumie się przez to gminę Kodrąb,

3)   „organizacji” – rozumie się przez to organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,

4)   „programie” rozumie się przez to program  współpracy Gminy Kodrąb z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.

 

§ 3. Partnerami Gminy Kodrąb są:

1)  stowarzyszenia,

2)  osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

3)  kluby sportowe,

4)  organizacje działające w sferze kultury, turystyki i rekreacji,

5)  organizacje działające w sferze promocji, profilaktyki i ochrony zdrowia,

6)  organizacje działające w sferze pomocy społecznej, w tym przede wszystkim pomocy dla osób bezdomnych i najuboższych oraz samotnych matek. 

 

§ 4. 1. Program określa formy, zasady i zakres współpracy Gminy z podmiotami, a także priorytet zadań publicznych realizowanych przez podmioty gospodarcze.

2. Współpraca władz Gminy z podmiotami programu odbywać się będzie za zasadzie:

1)   suwerenności stron – oznacza to, iż stosunki między gminą a podmiotami programu kształtowane będą z poszanowaniem niezależności w swojej działalności statutowej,

2)   partnerstwa – oznacza to, iż podmioty programu biorą udział w planowaniu priorytetów realizowanych przez gminę, rozeznawaniu problemów mieszkańców Gminy, sugerowaniu zakresu współpracy,

3)   pomocniczości – oznacza to, iż Gmina uzna prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów społecznych przez organizacje pozarządowe,

4)   efektywności – oznacza to, iż gmina i podmioty programu wspólnie dążyć będą do osiągnięcia najlepszych rezultatów podczas wykonywania zadań publicznych pod względem merytorycznym z  uwzględnieniem promocji Gminy,

5)   jawności – oznacza to, iż Gmina udostępni podmiotom programu informacje o zamiarach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których jest możliwa współpraca, a podmioty programu udostępnią samorządowi dane o rodzaju prowadzonej działalności, sposobie funkcjonowania, sytuacji finansowej, strukturze organizacyjnej.

 

ROZDZIAŁ II

Obszary i formy współpracy

 

§ 5. Obszarami współpracy pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a podmiotami programu będą zadania z zakresu:

1)  pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom pozostającym w trudniej sytuacji życiowej, osobom bezdomnym i najuboższym, samotnym matkom, uciekającym przed przemocą w rodzinie

2)  przeciwdziałania patologiom społecznym, tj. pomoc dla młodych ludzi opuszczających placówki wychowawcze i domy dziecka, ułatwianie powrotu do społeczeństwa osobom, które zaprzestały picia alkoholu, więźniom opuszczającym zakłady karne,

3)  upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

4)  ochrony przeciwpożarowej,

5)  pomocy ofiarom klęsk żywiołowych,

6)  ochrony i promocji zdrowia,

7)  kultury sztuki, ochrony dóbr kultury i sztuki oraz tradycji.

 

§ 6. 1. Formami współpracy realizowanej w ramach niniejszego programu z podmiotami, o których mowa w § 3 są:

1)  udzielanie przez samorząd wsparcia pozafinansowego dla organizacji (użyczenie sprzętu, bezpłatne udostępnienie sal urzędu, oddelegowanie pracowników),

2)  otwarte spotkania pomiędzy organizacjami a przedstawicielami samorządu, wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,

3)  koordynowanie działań, organizowanie konferencji, świadczenie konkretnych usług na rzecz społeczności lokalnej,

4)  doradztwo i bieżąca wymiana informacji między administracją a organizacjami pozarządowymi,

5)  udzielanie pomocy w pozyskiwaniu przez organizacje pozarządowe środków finansowych z innych źródeł niż budżet Gminy.

2. Organizacje z własnej inicjatywy mogą złożyć ofertę realizacji zadań publicznych, które realizowane są dotychczas w inny sposób w tym przez organy administracji publicznej.

3. Otwarte konkursy ofert wójt może przeprowadzić z własnej inicjatywy lub po rozpatrzeniu wniosku organizacji prowadzącej działalność w danym zakresie.

4. Do rozpatrzenia ofert przedstawionych przez organizację Wójt Gminy powołuje komisję konkursową i określa tryb jej pracy w formie zarządzenia.

5. Warunkiem rozpatrzenia ofert jest sporządzenie jej na formularzu określonym Rozporządzeniem Ministra Pracy, Gospodarki i Polityki Społecznej.

6. Środki finansowe przekazywane są wyłonionym w wyniku kursu ofert organizacjom, na podstawie umów zawieranych  wg wzoru ustalonego Rozporządzeniem Ministra Pracy, Gospodarki i Polityki Społecznej.

7. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie.

 

ROZDZIAŁ III

Zadania priorytetowe

 

§ 7.  Gmina Kodrąb współpracując w 2009 roku z organizacjami , o których mowa w ustawie ustala poniżej listę zadań priorytetowych:

1) Wspieranie pozafinansowe działań na rzecz rozwoju i upowszechniania turystyki, upowszechnianie form aktywnego wypoczynku poprzez organizowanie zawodów, turniejów sportowych oraz imprez rekreacyjnych i  integracyjnych.

2) W zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej i przeciwdziałania patologiom: realizacja zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, organizowanie zajęć terapeutycznych z zakresu uzależnień i współuzależnień, prowadzenie telefonu zaufania dla osób uciekających przed przemocą w rodzinie i innych znajdujących w sytuacjach  wymagających pomocy.

3) Propagowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony przyrody, krajobrazu i naturalnego środowiska człowieka.

4) Propagowanie przedsięwzięć o charakterze lokalnym, regionalnym w zakresie rozwoju kultury, ochrony dziedzictwa kulturowego, promocji Gminy na zewnątrz.

5) Propagowanie przedsięwzięć w zakresie pobudzania aktywności zawodowej i społecznej, w szczególności wśród ludzi pozostających bez pracy i ludzi młodych, wspieranie działań w zakresie oświaty i wychowania.

 

ROZDZIAŁ IV

Postanowienia końcowe

 

§ 8. 1. Gmina Kodrąb realizuje program w ramach posiadanych na ten cel środków finansowych i możliwości organizacyjnych.

2. Wójt przedkłada Radzie Gminy Kodrąb w terminie do końca IV kwartału każdego roku projekt rocznego Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na rok następny, uwzględniając w szczególności ocenę realizacji zadań publicznych w roku poprzednim.

3. Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.10.2003r. w sprawie wzoru ofert realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. (Dz. U. Nr 193, poz. 1891)

4. W zakresie nie uregulowanym niniejszym programem do współpracy Gminy z organizacjami stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.).

artykuł nr 10

UCHWAŁA NR XXIII.127.08

 

UCHWAŁA  NR  XXIII.127.08

RADY GMINY  KODRĄB

  z dnia  30  grudnia  2008r.

 

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009

 

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r.  Nr 80,  poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004r.  Nr 102, poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172,poz.1441, Nr 175, poz.1457  ; z 2006r. Nr 17, poz.128 , Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111 ) oraz art. 41 ust. 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz.473, Nr 115, poz.793, Nr 176, poz.1238) Rada Gminy Kodrąb uchwala, co następuje:

 

  § 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie na rok 2009  w wersji  przedstawionej w załączniku do  niniejszej uchwały.

 

  § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb i Gminnej Komisji  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

  § 3. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Kodrąb.

 

§ 4. Uchwała  wchodzi  w  życie z dniem  podjęcia z  mocą  od    dnia

01 stycznia 2009 r.

 

 


 

 

 

 Załącznik

do uchwały Nr

Rady Gminy Kodrąb

z dnia …. grudnia 2008r.

 

 

 

 

 

 

 

GMINNY PROGRAM

PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W KODRĘBIE

NA ROK 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został opracowany w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982r. o  wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z późn. zm.

 

Niniejszy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla gminy Kodrąb na rok 2009 przedkłada się na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz.473, Nr 115, poz.793, Nr 176, poz.1238) oraz na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym  (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002r.  Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162, poz.1568 ; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175, poz.1457 ; z 2006r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz.1218; z 2008r. Nr 180, poz.1111).

 

  Tworząc Gminny Program Profilaktyki, Gminna Komisja  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie zakłada jego realizację przez zasoby ludzkie, instytucje, media (strona internetowa P.A.R.P.A.), będących w gestii Komisji na terenie gminy oraz poza jej granicami.

Zakłada też współpracę doraźną z ludźmi i instytucjami (lekarze, terapeuci - poradnie, stowarzyszenia),  wynikającą z potrzeb  aktualnych w danym okresie realizacji programu.

Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki Uzależnień i Współuzależnienia od Alkoholu, obejmować będzie dorosłych, młodzież i dzieci z terenu gminy Kodrąb bez względu na status społeczny lub materialny danej osoby (Rekomendacje o występowaniu Komisji jako oskarżyciela publicznego, zapobieganie przemocy w rodzinie, dystrybucja i spożywanie środków uzależniających).

 

 

Cele programu:

 

1.   Programowanie  postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2.   Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież oraz ograniczenie dostępności do zakupu alkoholu.

3.   Ograniczanie ilości nowych przypadków uzależnień alkoholowych oraz degradacji psychofizycznej osób uzależnionych od alkoholu.

4.   Zmniejszanie rozmiarów problemów, które aktualnie występują, głównie zaburzeń życia rodzinnego , a przede wszystkim przemocy domowej i zaniedbań.

5.   Zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.

6.   Zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

7.   Wspieranie działań profilaktycznych, podejmowanych przez realizatorów programu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Realizatorzy programu:

 

1.   Urząd Gminy w Kodrębie

2.   Rada Gminy Kodrąb

3.   Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie

4.   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kodrębie

5.   Zespół Szkolno - Gimnazjalny w Kodrębie

6.   Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzejowicach

7.   Zakład Gospodarki Komunalnej w Kodrębie

8.   Gminna Biblioteka Publiczna

9.   SP – ZOZ w Kodrębie

10.  Posterunek Policji w Kobielach Wielkich

11.  Parafie na terenie gminy Kodrąb

12.  Monar -  Markot Klizin , Wola Malowana

13.  Świetlice  na terenie gminy Kodrąb

14.  Stowarzyszenie Abstynenckie „Można Inaczej” - Radomsko

15.  Poradnia Leczenia Uzależnień  i Współuzależnienia od Alkoholu w Radomsku

16.  Grupa AA „Odrodzenie” , Grupa AA „Beta” i Grupa AA „Promyk”

17.  Grupa Współuzależnionych „Al – Anon”

18.  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku

19.  OSP - na terenie gminy Kodrąb

20.  Sąd Rejonowy w Radomsku – Wydział Rodzinny i Nieletnich

21.  Poradnia Zdrowia Psychicznego (biegli sądowi: psychiatra, psycholog, lekarz sądowy)

22.  Poradnia psychologiczno – pedagogiczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ważnym zadaniem naszej gminy,  wynikającym z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zadbanie o dostępność terapii uzależnienia i współuzależnienia dla mieszkańców. Zależy od tego skuteczność innych działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin.

 

ROZDZIAŁ II

 

I.   Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

 

1. Telefon zaufania dla ofiar przemocy w rodzinie.

2. Motywacja i kierowanie osób uzależnionych na leczenie.

3. Współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu

4. Dofinansowanie Punktów Konsultacyjnych na terenie gminy Kodrąb „ Monar-Markot” w Klizinie i Woli Malowanej dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin .

5. Wspieranie finansowe programów terapeutycznych i profilaktycznych dla rodzin dysfunkcyjnych.

6. Współpraca z Ośrodkiem „Monar -  Markot” w Klizinie i Woli Malowanej.

7. Zakup i kolportaż materiałów informacyjno - edukacyjnych i profilaktycznych (broszury, ulotki, literatura, kasety, płyty CD).

8. Zakup środków trwałych i art. biurowych na potrzeby komisji, związane z realizacją programu.

9. Zapewnienie osobom uzależnionym i ich rodzinom informacji o bezpłatnej możliwości korzystania z usług placówki odwykowej , zajmującej się diagnozą i leczeniem.

10. Finansowanie wywiadów środowiskowych i opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.

11. Wspieranie działalności terapeutycznej i profilaktycznej świetlic środowiskowych na terenie gminy Kodrąb.

12. Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu profilaktyki na szkolenia i dofinansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

13. Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i innych form spotkań związanych z podnoszeniem kwalifikacji ludzi pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin.

14. Współpraca z lekarzami w ramach udzielania porad medycznych i obdukcji dla osób doświadczających przemocy w rodzinie.

 

  II.   Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

1.   Tworzenie grup wsparcia dla osób współuzależnionych  dla ofiar przemocy w rodzinie.

2.   Dofinansowanie  zajęć profilaktycznych, socjoterapeutycznych i wychowawczych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

3.   Zapewnienie pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym i doświadczających przemocy w rodzinie.

4.   Rozszerzenie działalności Punktów Konsultacyjnych na działalność na rzecz dla ofiar przemocy domowej.

5.   Tworzenie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, poprzez wdrażanie „Niebieskich Kart”.

6.   Otoczenie pomocą prawną osób doznających przemocy w rodzinie - współpraca z Sądem Rejonowym, kuratorami, policją.

7.   Występowanie komisji w roli oskarżyciela publicznego w przypadku osób nieletnich bądź niedostosowanych społecznie.

 

III.   Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

 

 

1.   Dofinansowywanie i organizowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla nauczycieli profilaktyków i pedagogów realizujących zadania profesjonalne w placówkach oświaty.

2.   Organizowanie na terenie szkół i innych placówek oświaty programów z zakresu profilaktyki społecznej  w formie:

a)warsztatów zajęciowych,

b) zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych spektakli, widowisk teatralnych, koncertów  dla dzieci, młodzieży, a także ich rodziców.

3.   Organizowanie imprez i kampanii profilaktycznych, np. Forum trzeźwości, festyny.

4.   Udział oddelegowanych członków komisji w w/w przedsięwzięciach w celu zdobywania doświadczeń i informacji oraz wdrażanie ich do gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

5.   Udział w ogólnopolskich kampaniach mających na celu przestrzeganie prawa w zakresie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i innych.

6.   Organizowanie szkoleń dla personelu i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

7.   Organizowanie szkoleń na rzecz bezpieczeństwa w miejscach publicznych w kontekście problematyki alkoholowej oraz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców.

8.   Organizowanie wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,„Monar-Markot„ imprez(np. MDD, „Mikołaj”) dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem uzależnienia, z rodzin patologicznych i zagrożonych ,  jak i z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.

9.   Zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci z grup tzw. wysokiego ryzyka. Wszystkie kolonie i obozy winny zawierać szczegółowy harmonogram pracy profilaktycznej. O naborze dzieci na te kolonie decyduje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i ze szkołami.

10.  Promowanie zdrowia i trzeźwości w różnego rodzaju imprezach z udziałem dzieci i młodzieży.

 

 

 

IV.   Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

 

1.   Wspieranie finansowe i organizacyjne stowarzyszeń abstynenckich w realizacji ich zadań statutowych, związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

2.   Współpraca ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi realizującymi profesjonalne programy z obszaru profilaktyki uzależnień.

3.   Współpraca z organizacjami wyznaniowymi realizującymi zadania z zakresu ruchów samopomocowych

 

 

 

 

 

  V.   Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.

 

1.   Organ zezwalający wydaje zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych po uzyskaniu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Gminy w sprawie liczby punktów sprzedaży oraz zasad ich usytuowania

2.   Kontrole punktów sprzedaży alkoholu dotyczących przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia

3.   Cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , gdy stwierdzono :

a)   nieprzestrzeganie warunków w wydanym zezwoleniu,

b) powtarzające się w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy zakłócenie porządku publicznego w związku ze sprzedażą alkoholu przez dany punkt, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

 

  Ustala się zasady wynagradzania za pracę dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie:

  • 120,00 zł brutto za jedno posiedzenie - dla członka Komisji,
  • 300,00 zł brutto miesięcznie za pracę pełnomocnika GKRPA, po wcześniejszym podpisaniu umowy – zlecenie,
  • wyjazd służbowy – szkolenie równoważne w kosztach jednemu posiedzeniu Komisji,
  • udział w sesjach Rady Gminy bez wynagrodzenia.

 

 

Na realizację programu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie przeznaczone będą  środki finansowe w wysokości:

Planowane dochody – wpływy z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – stan na 31.12.2008r.

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z późn. zm. opracowała  Komisja  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  w Kodrębie w składzie:

1.   Przewodniczący Komisji – Ksawery Dobrowolski

2.   Zastępca Przewodniczącego – Izabela Ślęzak

3.   Pełnomocnik Komisji – Sekretarz – Irena Smoląg

4.   Członek  Komisji – Teresa Dąbek

5.   Członek Komisji – Jolanta Świerczyńska

 

UCHWAŁA  NR  XXIII/127/08

RADY GMINY  KODRĄB

  z dnia  30  grudnia  2008r.

 

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009

 

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r.  Nr 80,  poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004r.  Nr 102, poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172,poz.1441, Nr 175, poz.1457  ; z 2006r. Nr 17, poz.128 , Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111 ) oraz art. 41 ust. 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz.473, Nr 115, poz.793, Nr 176, poz.1238) Rada Gminy Kodrąb uchwala, co następuje:

 

  § 1. Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie na rok 2009  w wersji  przedstawionej w załączniku do  niniejszej uchwały.

 

  § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb i Gminnej Komisji  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

  § 3. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Kodrąb.

 

§ 4. Uchwała  wchodzi  w  życie z dniem  podjęcia z  mocą  od    dnia

01 stycznia 2009 r.

 

 


 

 

 

 Załącznik

do uchwały Nr

Rady Gminy Kodrąb

z dnia …. grudnia 2008r.

 

 

 

 

 

 

 

GMINNY PROGRAM

PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W KODRĘBIE

NA ROK 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został opracowany w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982r. o  wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z późn. zm.

 

Niniejszy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla gminy Kodrąb na rok 2009 przedkłada się na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz.473, Nr 115, poz.793, Nr 176, poz.1238) oraz na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym  (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002r.  Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162, poz.1568 ; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175, poz.1457 ; z 2006r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz.1218; z 2008r. Nr 180, poz.1111).

 

  Tworząc Gminny Program Profilaktyki, Gminna Komisja  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie zakłada jego realizację przez zasoby ludzkie, instytucje, media (strona internetowa P.A.R.P.A.), będących w gestii Komisji na terenie gminy oraz poza jej granicami.

Zakłada też współpracę doraźną z ludźmi i instytucjami (lekarze, terapeuci - poradnie, stowarzyszenia),  wynikającą z potrzeb  aktualnych w danym okresie realizacji programu.

Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki Uzależnień i Współuzależnienia od Alkoholu, obejmować będzie dorosłych, młodzież i dzieci z terenu gminy Kodrąb bez względu na status społeczny lub materialny danej osoby (Rekomendacje o występowaniu Komisji jako oskarżyciela publicznego, zapobieganie przemocy w rodzinie, dystrybucja i spożywanie środków uzależniających).

 

 

Cele programu:

 

1.   Programowanie  postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2.   Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież oraz ograniczenie dostępności do zakupu alkoholu.

3.   Ograniczanie ilości nowych przypadków uzależnień alkoholowych oraz degradacji psychofizycznej osób uzależnionych od alkoholu.

4.   Zmniejszanie rozmiarów problemów, które aktualnie występują, głównie zaburzeń życia rodzinnego , a przede wszystkim przemocy domowej i zaniedbań.

5.   Zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.

6.   Zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

7.   Wspieranie działań profilaktycznych, podejmowanych przez realizatorów programu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Realizatorzy programu:

 

1.   Urząd Gminy w Kodrębie

2.   Rada Gminy Kodrąb

3.   Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie

4.   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kodrębie

5.   Zespół Szkolno - Gimnazjalny w Kodrębie

6.   Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzejowicach

7.   Zakład Gospodarki Komunalnej w Kodrębie

8.   Gminna Biblioteka Publiczna

9.   SP – ZOZ w Kodrębie

10.  Posterunek Policji w Kobielach Wielkich

11.  Parafie na terenie gminy Kodrąb

12.  Monar -  Markot Klizin , Wola Malowana

13.  Świetlice  na terenie gminy Kodrąb

14.  Stowarzyszenie Abstynenckie „Można Inaczej” - Radomsko

15.  Poradnia Leczenia Uzależnień  i Współuzależnienia od Alkoholu w Radomsku

16.  Grupa AA „Odrodzenie” , Grupa AA „Beta” i Grupa AA „Promyk”

17.  Grupa Współuzależnionych „Al – Anon”

18.  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku

19.  OSP - na terenie gminy Kodrąb

20.  Sąd Rejonowy w Radomsku – Wydział Rodzinny i Nieletnich

21.  Poradnia Zdrowia Psychicznego (biegli sądowi: psychiatra, psycholog, lekarz sądowy)

22.  Poradnia psychologiczno – pedagogiczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ważnym zadaniem naszej gminy,  wynikającym z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zadbanie o dostępność terapii uzależnienia i współuzależnienia dla mieszkańców. Zależy od tego skuteczność innych działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin.

 

ROZDZIAŁ II

 

I.   Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

 

1. Telefon zaufania dla ofiar przemocy w rodzinie.

2. Motywacja i kierowanie osób uzależnionych na leczenie.

3. Współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu

4. Dofinansowanie Punktów Konsultacyjnych na terenie gminy Kodrąb „ Monar-Markot” w Klizinie i Woli Malowanej dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin .

5. Wspieranie finansowe programów terapeutycznych i profilaktycznych dla rodzin dysfunkcyjnych.

6. Współpraca z Ośrodkiem „Monar -  Markot” w Klizinie i Woli Malowanej.

7. Zakup i kolportaż materiałów informacyjno - edukacyjnych i profilaktycznych (broszury, ulotki, literatura, kasety, płyty CD).

8. Zakup środków trwałych i art. biurowych na potrzeby komisji, związane z realizacją programu.

9. Zapewnienie osobom uzależnionym i ich rodzinom informacji o bezpłatnej możliwości korzystania z usług placówki odwykowej , zajmującej się diagnozą i leczeniem.

10. Finansowanie wywiadów środowiskowych i opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.

11. Wspieranie działalności terapeutycznej i profilaktycznej świetlic środowiskowych na terenie gminy Kodrąb.

12. Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu profilaktyki na szkolenia i dofinansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

13. Dofinansowanie udziału w konferencjach, sympozjach i innych form spotkań związanych z podnoszeniem kwalifikacji ludzi pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin.

14. Współpraca z lekarzami w ramach udzielania porad medycznych i obdukcji dla osób doświadczających przemocy w rodzinie.

 

  II.   Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

1.   Tworzenie grup wsparcia dla osób współuzależnionych  dla ofiar przemocy w rodzinie.

2.   Dofinansowanie  zajęć profilaktycznych, socjoterapeutycznych i wychowawczych dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

3.   Zapewnienie pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym i doświadczających przemocy w rodzinie.

4.   Rozszerzenie działalności Punktów Konsultacyjnych na działalność na rzecz dla ofiar przemocy domowej.

5.   Tworzenie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, poprzez wdrażanie „Niebieskich Kart”.

6.   Otoczenie pomocą prawną osób doznających przemocy w rodzinie - współpraca z Sądem Rejonowym, kuratorami, policją.

7.   Występowanie komisji w roli oskarżyciela publicznego w przypadku osób nieletnich bądź niedostosowanych społecznie.

 

III.   Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

 

 

1.   Dofinansowywanie i organizowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla nauczycieli profilaktyków i pedagogów realizujących zadania profesjonalne w placówkach oświaty.

2.   Organizowanie na terenie szkół i innych placówek oświaty programów z zakresu profilaktyki społecznej  w formie:

a)warsztatów zajęciowych,

b) zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych spektakli, widowisk teatralnych, koncertów  dla dzieci, młodzieży, a także ich rodziców.

3.   Organizowanie imprez i kampanii profilaktycznych, np. Forum trzeźwości, festyny.

4.   Udział oddelegowanych członków komisji w w/w przedsięwzięciach w celu zdobywania doświadczeń i informacji oraz wdrażanie ich do gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

5.   Udział w ogólnopolskich kampaniach mających na celu przestrzeganie prawa w zakresie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i innych.

6.   Organizowanie szkoleń dla personelu i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

7.   Organizowanie szkoleń na rzecz bezpieczeństwa w miejscach publicznych w kontekście problematyki alkoholowej oraz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców.

8.   Organizowanie wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,„Monar-Markot„ imprez(np. MDD, „Mikołaj”) dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem uzależnienia, z rodzin patologicznych i zagrożonych ,  jak i z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.

9.   Zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci z grup tzw. wysokiego ryzyka. Wszystkie kolonie i obozy winny zawierać szczegółowy harmonogram pracy profilaktycznej. O naborze dzieci na te kolonie decyduje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i ze szkołami.

10.  Promowanie zdrowia i trzeźwości w różnego rodzaju imprezach z udziałem dzieci i młodzieży.

 

 

 

IV.   Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

 

1.   Wspieranie finansowe i organizacyjne stowarzyszeń abstynenckich w realizacji ich zadań statutowych, związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

2.   Współpraca ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi realizującymi profesjonalne programy z obszaru profilaktyki uzależnień.

3.   Współpraca z organizacjami wyznaniowymi realizującymi zadania z zakresu ruchów samopomocowych

 

 

 

 

 

  V.   Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.

 

1.   Organ zezwalający wydaje zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych po uzyskaniu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Gminy w sprawie liczby punktów sprzedaży oraz zasad ich usytuowania

2.   Kontrole punktów sprzedaży alkoholu dotyczących przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia

3.   Cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , gdy stwierdzono :

a)   nieprzestrzeganie warunków w wydanym zezwoleniu,

b) powtarzające się w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy zakłócenie porządku publicznego w związku ze sprzedażą alkoholu przez dany punkt, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

 

  Ustala się zasady wynagradzania za pracę dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie:

  • 120,00 zł brutto za jedno posiedzenie - dla członka Komisji,
  • 300,00 zł brutto miesięcznie za pracę pełnomocnika GKRPA, po wcześniejszym podpisaniu umowy – zlecenie,
  • wyjazd służbowy – szkolenie równoważne w kosztach jednemu posiedzeniu Komisji,
  • udział w sesjach Rady Gminy bez wynagrodzenia.

 

 

Na realizację programu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie przeznaczone będą  środki finansowe w wysokości:

Planowane dochody – wpływy z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – stan na 31.12.2008r.

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kodrębie w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z późn. zm. opracowała  Komisja  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  w Kodrębie w składzie:

1.   Przewodniczący Komisji – Ksawery Dobrowolski

2.   Zastępca Przewodniczącego – Izabela Ślęzak

3.   Pełnomocnik Komisji – Sekretarz – Irena Smoląg

4.   Członek  Komisji – Teresa Dąbek

5.   Członek Komisji – Jolanta Świerczyńska