1) w zakresie planowania przestrzennego i budownictwa:
a) koordynacja sporządzania projektów planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, b) udostępnianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu, c) dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, d) wydawanie na wniosek zainteresowanych zaświadczeń o przeznaczeniu terenu w oparciu o miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, e) wydawanie na wniosek zainteresowanych wypisów i wyrysów z aktualnie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, f) prowadzenie rejestrów planów miejscowych, a także wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, g) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, h) wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy, i) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania, j) wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, k) prowadzenie rejestrów wydanych decyzji, l) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w związku z należnymi Gminie opłatami i ewentualnymi odszkodowaniami za poniesioną przez właścicieli gruntów szkodę rzeczywistą, wynikającymi z uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz realizacją zapisów zawartych w uchwałach Rady Gminy dotyczących tzw. opłat planistycznych, m) wydawanie zaświadczeń o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego – dotyczących zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
2) w zakresie geodezji i gospodarki nieruchomościami:
a) prowadzenie spraw dotyczących scaleń, b) rozgraniczenia nieruchomości – m.in. przygotowanie postanowień o wszczęciu postępowań rozgraniczeniowych, analiza i kontrola dokumentacji rozgraniczeniowej (operaty geodezyjne), orzekanie o umorzeniu i zatwierdzeniu rozgraniczeń, c) podział nieruchomości - analiza i ocena operatów pomiarowych przedłożonych do zatwierdzenia, wydawanie decyzji zatwierdzających podziały, d) prowadzenie spraw związanych z zajęciem nieruchomości na cele publiczne, e) prowadzenie spraw dotyczących nazewnictwa ulic i nadawania numerów porządkowych budynków – m.in. wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru porządkowego nieruchomości, f) prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości, g) przygotowywanie informacji rocznej o stanie mienia Gminy, h) przygotowywanie dokumentacji formalno – prawnej dla celów sprzedaży, dzierżawy, zarządu i użytkowania wieczystego, i) ustalanie stawek czynszu dzierżawnego i wysokości opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność Gminy, oraz pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, w dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy, j) sporządzanie i rejestracja umów zbycia i obciążenia nieruchomości, k) przygotowywanie dokumentacji do komunalizacji nieruchomości na terenie Gminy, l) tworzenie zasobu gruntów gminnych na cele zabudowy oraz nabywanie nieruchomości na inne cele, w tym pod inwestycje gminne, m) regulacja stanów prawnych nieruchomości mienia gminnego, n) realizacja zadań związanych z ujawnianiem w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy, o) prowadzenie spraw z zakresu wykorzystania prawa pierwokupu nieruchomości, p) przygotowywanie decyzji celem ustanowienia służebności, jeżeli jest niezbędna dla dostępu do drogi publicznej, q) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem wysokości opłaty adiacenckiej,
3) w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, prawa wodnego, ochrony przyrody oraz utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy:
a) gromadzenie informacji dotyczących ochrony środowiska w zakresie korzystania ze środowiska i wytwarzania odpadów, b) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, c) nadzór nad ochroną ziemi, powietrza, wód gruntowych przed zanieczyszczeniami, d) realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy Prawo wodne, a w tym dbałość o ochronę wód przed powodzią, prowadzenie postępowań i przygotowywanie rozstrzygnięć w przedmiocie nakazania właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom w przypadku spowodowania zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływającej na grunty sąsiednie , e) nadzór i kontrola użytkowników w sposób szczególny korzystających ze środowiska – wydobywających kopaliny i inne minerały na terenie Gminy – wydawanie odpowiednich decyzji i postanowień w tym zakresie – realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze, f) opiniowanie i uzgadnianie planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie planowania inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska, g) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – wydawanie stosownych decyzji, h) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących usuwania drzew i krzewów oraz prowadzenie egzekucji karnych za naruszenie przepisów w tym zakresie, i) opracowywanie i realizacja Programu Ochrony Środowiska oraz Planu Gospodarki Odpadami – przyjętego uchwałą Rady, j) przygotowywanie projektu Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy, k) prowadzenie ewidencji nieczystości stałych i ciekłych, l) przygotowywanie sprawozdań z realizacji Planu Gospodarki Odpadami, m) przygotowywanie opinii w zakresie postępowania z odpadami niebezpiecznymi, n) wydawanie opinii w zakresie zagospodarowania i utylizacji odpadów produkcyjnych, o) wydawanie decyzji w zakresie dopuszczenia firm do wykonywania usług wywozu odpadów komunalnych, p) wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o odpadach, q) organizacja i nadzór nad likwidacją dzikich wysypisk na terenie Gminy, r) kontrola i rozliczanie usług komunalnych finansowanych z budżetu Gminy, s) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, t) edukacja ekologiczna, u) opieka nad terenami zielonymi – m.in. koordynacja i nadzór nad pracami związanymi z planowaniem nowych nasadzeń drzew i krzewów, nadzór i utrzymanie zieleni w parkach wiejskich, utrzymanie zieleni wokół obiektów mienia gminnego, v) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi, w) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym prowadzenie gminnej ewidencji zabytków.
4) w zakresie rolnictwa i leśnictwa:
a) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (przeznaczenie gruntów na cele nierolnicze lub nieleśne, wyłączanie gruntów z produkcji, rekultywacja nieużytków), b) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi w gospodarstwach rolnych, c) wykonywanie zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie roślin, d) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, e) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, f) współpraca przy organizacji profilaktyki weterynaryjnej na ternie Gminy, g) współpraca ze służbami weterynaryjnymi w zakresie zwalczania chorób zwierzęcych, h) wydawanie zezwoleń oraz rejestracja psów rasy uznanej za agresywną, i) organizacja ochrony nad bezdomnymi zwierzętami oraz realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, j) nadzór nad kołami łowieckimi w zakresie ustalania planów odstrzałów oraz zwalczania wścieklizny, k) nadzór i realizacja zalesień gruntów leśnych będących własnością Gminy oraz ich pielęgnacja, l) współdziałanie z instytucjami i organizacjami społeczno-zawodowymi rolników w zakresie wykonywanych zadań, m) organizacja i przeprowadzanie spisu rolnego oraz wyborów do izb rolniczych (przygotowanie materiałów, list wyborczych i ich weryfikacja, sprawozdawczość), n) prowadzenie spraw z zakresu Unii Europejskiej – pomoc rolnikom przy wypełnianiu dokumentów dotyczących funduszów pomocowych UE oraz dopłat obszarowych (płatności bezpośrednie do gruntów rolnych),
5) w zakresie inwestycji i remontów:
a) monitorowanie i bilansowanie potrzeb inwestycyjnych w Gminie, szczególnie w zakresie planu remontów budynków i obiektów Gminy, rozwoju infrastruktury technicznej oraz uzbrojenia terenu, opracowywanie wniosków i propozycji inwestycji infrastruktury, b) zlecanie inwentaryzacji realizowanej infrastruktury technicznej, c) zapewnianie wykonania wymaganej dokumentacji projektowej i dostarczanie jej wykonawcy w zakresie i w terminach z nim ustalonych, d) przygotowywanie materiałów w zakresie przekazywania wykonawcy terenu budowy, e) prowadzenie kontroli zgodności zakresu, jakości wykonywania i kosztów realizowanych inwestycji z założeniami określonymi w zatwierdzonej dokumentacji projektowej, f) zapewnianie kierownictwa robót budowlanych i nadzoru nad tymi robotami – powierzanie tych funkcji osobom mającym przygotowanie zawodowe wymagane do prowadzenia danego rodzaju robót, g) współpraca z funduszami finansującymi inwestycje i remonty, h) rozliczanie inwestycji i remontów, udział w odbiorze końcowym i przekazaniu do eksploatacji, i) prowadzenie remontów w obiektach gminnych,
6) w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe:
a) opracowywanie projektu założeń planu zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe, b) wykonywanie zadań związanych z elektryfikacją i oświetleniem ulicznym takich jak: planowanie i realizacja modernizacji oraz rozbudowy sieci oświetlenia ulicznego, realizacja umów na dostawę energii i konserwację oświetlenia ulicznego, rozliczanie kosztów oświetlenia ulicznego i jego konserwacji,
7) w zakresie dróg:
a) utrzymanie i ochrona dróg gminnych, b) opracowywanie planów remontów, przebudowy i budowy nowych dróg, c) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, d) wydawanie zezwoleń na prowadzenie robót w pasie drogowym, e) przygotowywanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych obiektów nie związanych z gospodarką drogową, f) pełnienie nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu na drogach gminnych poprzez opracowywanie zmian i uzgadnianie projektów zmian w organizacji ruchu i oznakowania dróg, g) wykonywanie zadań bieżącego utrzymania dróg gminnych poprzez zlecanie oraz nadzorowanie wykonywania remontów cząstkowych, utrzymania drożności rowów i przepustów, koszenia traw w pasie drogowym, h) sprawowanie nadzoru nad zimowym utrzymaniem dróg, i) prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do odpowiednich kategorii, j) prowadzenie rejestru dróg gminnych i wewnętrznych,
8) w zakresie zamówień publicznych:
a) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o zamówienie publiczne na dostawy, usługi i roboty budowlane, b) zapewnianie zgodności realizowanych zamówień z ustawą Prawo zamówień publicznych, c) prowadzenie dokumentacji przetargowej, d) prowadzenie dla Urzędu rejestru zamówień publicznych.
9) w zakresie informatyzacji:
a) planowanie rozwoju sieci informatycznej, b) realizowanie obowiązków administratora systemu informatycznego, c) zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowania do obsługi informatycznej Urzędu, d) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, e) nadzorowanie konserwacji i naprawy sprzętu komputerowego, f) wdrażanie przyjętych przez Urząd nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w informatyce, w szczególności dotyczących elektronicznego obiegu dokumentów i stosowania podpisu elektronicznego, g) wdrażanie nowych programów komputerowych i przeszkalanie w zakresie ich obsługi pracowników Urzędu, h) zapewnienie bezpieczeństwa danych zawartych w komputerowych zbiorach danych Urzędu, zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi przyjętymi w Urzędzie, i) zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa systemu łączności internetowej wykorzystywanej w pracy Urzędu, j) pomoc w prawidłowym działaniu aplikacji i systemów zainstalowanych w gminnych jednostkach organizacyjnych, k) prowadzenie strony Biuletynu Informacji Publicznej Gminy, jej redagowanie oraz przeprowadzanie bieżącej aktualizacji na podstawie danych przekazanych przez komórki organizacyjne Urzędu;
10) w zakresie działalności gospodarczej:
a) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej, w tym wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji bądź decyzji o odmowie wpisu oraz przygotowywanie decyzji w sprawie zmian w dokonanym wpisie i o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej, b) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie rejestracji działalności gospodarczej, c) prowadzenie innych spraw wynikających z przepisów – Prawo działalności gospodarczej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, d) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, wygaszaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami;
11) prowadzenie gospodarki lokalami gminnymi;
12) współpraca z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Kodrębie.