Zadania Referatu Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Inwestycji
Do zadań Referatu Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Inwestycji należy w szczególności:
1) w zakresie planowania przestrzennego i budownictwa:
a) koordynacja sporządzania projektów planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) udostępnianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu,
c) dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego,
d) wydawanie na wniosek zainteresowanych zaświadczeń o przeznaczeniu terenu w oparciu o miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
e) wydawanie na wniosek zainteresowanych wypisów i wyrysów z aktualnie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego,
f) prowadzenie rejestrów planów miejscowych, a także wniosków o ich sporządzenie lub zmianę,
g) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy,
h) wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy,
i) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania,
j) wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
k) prowadzenie rejestrów wydanych decyzji,
l) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w związku z należnymi Gminie opłatami i ewentualnymi odszkodowaniami za poniesioną przez właścicieli gruntów szkodę rzeczywistą, wynikającymi z uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz realizacją zapisów zawartych w uchwałach Rady Gminy dotyczących tzw. opłat planistycznych,
m) wydawanie zaświadczeń o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego – dotyczących zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
2) w zakresie geodezji i gospodarki nieruchomościami:
a) prowadzenie spraw dotyczących scaleń,
b) rozgraniczenia nieruchomości – m.in. przygotowanie postanowień o wszczęciu postępowań rozgraniczeniowych, analiza i kontrola dokumentacji rozgraniczeniowej (operaty geodezyjne), orzekanie o umorzeniu i zatwierdzeniu rozgraniczeń,
c) podział nieruchomości - analiza i ocena operatów pomiarowych przedłożonych do zatwierdzenia, wydawanie decyzji zatwierdzających podziały,
d) prowadzenie spraw związanych z zajęciem nieruchomości na cele publiczne,
e) prowadzenie spraw dotyczących nazewnictwa ulic i nadawania numerów porządkowych budynków – m.in. wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru porządkowego nieruchomości,
f) prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości,
g) przygotowywanie informacji rocznej o stanie mienia Gminy,
h) przygotowywanie dokumentacji formalno – prawnej dla celów sprzedaży, dzierżawy, zarządu i użytkowania wieczystego,
i) ustalanie stawek czynszu dzierżawnego i wysokości opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność Gminy, oraz pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, w dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy,
j) sporządzanie i rejestracja umów zbycia i obciążenia nieruchomości,
k) przygotowywanie dokumentacji do komunalizacji nieruchomości na terenie Gminy,
l) tworzenie zasobu gruntów gminnych na cele zabudowy oraz nabywanie nieruchomości na inne cele, w tym pod inwestycje gminne,
m) regulacja stanów prawnych nieruchomości mienia gminnego,
n) realizacja zadań związanych z ujawnianiem w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy,
o) prowadzenie spraw z zakresu wykorzystania prawa pierwokupu nieruchomości,
p) przygotowywanie decyzji celem ustanowienia służebności, jeżeli jest niezbędna dla dostępu do drogi publicznej,
q) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem wysokości opłaty adiacenckiej,
3) w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, prawa wodnego, ochrony przyrody oraz utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy:
a) gromadzenie informacji dotyczących ochrony środowiska w zakresie korzystania ze środowiska i wytwarzania odpadów,
b) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
c) nadzór nad ochroną ziemi, powietrza, wód gruntowych przed zanieczyszczeniami,
d) realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy Prawo wodne, a w tym dbałość o ochronę wód przed powodzią, prowadzenie postępowań i przygotowywanie rozstrzygnięć w przedmiocie nakazania właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom w przypadku spowodowania zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływającej na grunty sąsiednie ,
e) nadzór i kontrola użytkowników w sposób szczególny korzystających ze środowiska – wydobywających kopaliny i inne minerały na terenie Gminy – wydawanie odpowiednich decyzji i postanowień w tym zakresie – realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
f) opiniowanie i uzgadnianie planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie planowania inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska,
g) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – wydawanie stosownych decyzji,
h) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących usuwania drzew i krzewów oraz prowadzenie egzekucji karnych za naruszenie przepisów w tym zakresie,
i) opracowywanie i realizacja Programu Ochrony Środowiska oraz Planu Gospodarki Odpadami – przyjętego uchwałą Rady,
j) przygotowywanie projektu Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy,
k) prowadzenie ewidencji nieczystości stałych i ciekłych,
l) przygotowywanie sprawozdań z realizacji Planu Gospodarki Odpadami,
m) przygotowywanie opinii w zakresie postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
n) wydawanie opinii w zakresie zagospodarowania i utylizacji odpadów produkcyjnych,
o) wydawanie decyzji w zakresie dopuszczenia firm do wykonywania usług wywozu odpadów komunalnych,
p) wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o odpadach,
q) organizacja i nadzór nad likwidacją dzikich wysypisk na terenie Gminy,
r) kontrola i rozliczanie usług komunalnych finansowanych z budżetu Gminy,
s) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody,
t) edukacja ekologiczna,
u) opieka nad terenami zielonymi – m.in. koordynacja i nadzór nad pracami związanymi z planowaniem nowych nasadzeń drzew i krzewów, nadzór i utrzymanie zieleni w parkach wiejskich, utrzymanie zieleni wokół obiektów mienia gminnego,
v) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,
w) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym prowadzenie gminnej ewidencji zabytków.
4) w zakresie rolnictwa i leśnictwa:
a) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (przeznaczenie gruntów na cele nierolnicze lub nieleśne, wyłączanie gruntów z produkcji, rekultywacja nieużytków),
b) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi w gospodarstwach rolnych,
c) wykonywanie zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie roślin,
d) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
e) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego,
f) współpraca przy organizacji profilaktyki weterynaryjnej na ternie Gminy,
g) współpraca ze służbami weterynaryjnymi w zakresie zwalczania chorób zwierzęcych,
h) wydawanie zezwoleń oraz rejestracja psów rasy uznanej za agresywną,
i) organizacja ochrony nad bezdomnymi zwierzętami oraz realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt,
j) nadzór nad kołami łowieckimi w zakresie ustalania planów odstrzałów oraz zwalczania wścieklizny,
k) nadzór i realizacja zalesień gruntów leśnych będących własnością Gminy oraz ich pielęgnacja,
l) współdziałanie z instytucjami i organizacjami społeczno-zawodowymi rolników w zakresie wykonywanych zadań,
m) organizacja i przeprowadzanie spisu rolnego oraz wyborów do izb rolniczych (przygotowanie materiałów, list wyborczych i ich weryfikacja, sprawozdawczość),
n) prowadzenie spraw z zakresu Unii Europejskiej – pomoc rolnikom przy wypełnianiu dokumentów dotyczących funduszów pomocowych UE oraz dopłat obszarowych
(płatności bezpośrednie do gruntów rolnych),
5) w zakresie inwestycji i remontów:
a) monitorowanie i bilansowanie potrzeb inwestycyjnych w Gminie, szczególnie w zakresie planu remontów budynków i obiektów Gminy, rozwoju infrastruktury technicznej oraz uzbrojenia terenu, opracowywanie wniosków i propozycji inwestycji infrastruktury,
b) zlecanie inwentaryzacji realizowanej infrastruktury technicznej,
c) zapewnianie wykonania wymaganej dokumentacji projektowej i dostarczanie jej wykonawcy w zakresie i w terminach z nim ustalonych,
d) przygotowywanie materiałów w zakresie przekazywania wykonawcy terenu budowy,
e) prowadzenie kontroli zgodności zakresu, jakości wykonywania i kosztów realizowanych inwestycji z założeniami określonymi w zatwierdzonej dokumentacji projektowej,
f) zapewnianie kierownictwa robót budowlanych i nadzoru nad tymi robotami – powierzanie tych funkcji osobom mającym przygotowanie zawodowe wymagane do prowadzenia danego rodzaju robót,
g) współpraca z funduszami finansującymi inwestycje i remonty,
h) rozliczanie inwestycji i remontów, udział w odbiorze końcowym i przekazaniu do eksploatacji,
i) prowadzenie remontów w obiektach gminnych,
6) w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe:
a) opracowywanie projektu założeń planu zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe,
b) wykonywanie zadań związanych z elektryfikacją i oświetleniem ulicznym takich jak: planowanie i realizacja modernizacji oraz rozbudowy sieci oświetlenia ulicznego, realizacja umów na dostawę energii i konserwację oświetlenia ulicznego, rozliczanie kosztów oświetlenia ulicznego i jego konserwacji,
7) w zakresie dróg:
a) utrzymanie i ochrona dróg gminnych,
b) opracowywanie planów remontów, przebudowy i budowy nowych dróg,
c) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,
d) wydawanie zezwoleń na prowadzenie robót w pasie drogowym,
e) przygotowywanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych obiektów nie związanych z gospodarką drogową,
f) pełnienie nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu na drogach gminnych poprzez opracowywanie zmian i uzgadnianie projektów zmian w organizacji ruchu i oznakowania dróg,
g) wykonywanie zadań bieżącego utrzymania dróg gminnych poprzez zlecanie oraz nadzorowanie wykonywania remontów cząstkowych, utrzymania drożności rowów i przepustów, koszenia traw w pasie drogowym,
h) sprawowanie nadzoru nad zimowym utrzymaniem dróg,
i) prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do odpowiednich kategorii,
j) prowadzenie rejestru dróg gminnych i wewnętrznych,
8) w zakresie zamówień publicznych:
a) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o zamówienie publiczne na dostawy, usługi i roboty budowlane,
b) zapewnianie zgodności realizowanych zamówień z ustawą Prawo zamówień publicznych,
c) prowadzenie dokumentacji przetargowej,
d) prowadzenie dla Urzędu rejestru zamówień publicznych.
9) w zakresie informatyzacji:
a) planowanie rozwoju sieci informatycznej,
b) realizowanie obowiązków administratora systemu informatycznego,
c) zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowania do obsługi informatycznej Urzędu,
d) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego oraz oprogramowania,
e) nadzorowanie konserwacji i naprawy sprzętu komputerowego,
f) wdrażanie przyjętych przez Urząd nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w informatyce, w szczególności dotyczących elektronicznego obiegu dokumentów i stosowania podpisu elektronicznego,
g) wdrażanie nowych programów komputerowych i przeszkalanie w zakresie ich obsługi pracowników Urzędu,
h) zapewnienie bezpieczeństwa danych zawartych w komputerowych zbiorach danych Urzędu, zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi przyjętymi w Urzędzie,
i) zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa systemu łączności internetowej wykorzystywanej w pracy Urzędu,
j) pomoc w prawidłowym działaniu aplikacji i systemów zainstalowanych w gminnych jednostkach organizacyjnych,
k) prowadzenie strony Biuletynu Informacji Publicznej Gminy, jej redagowanie oraz przeprowadzanie bieżącej aktualizacji na podstawie danych przekazanych przez komórki organizacyjne Urzędu;
10) w zakresie działalności gospodarczej:
a) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej, w tym wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji bądź decyzji o odmowie wpisu oraz przygotowywanie decyzji w sprawie zmian w dokonanym wpisie i o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej,
b) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie rejestracji działalności gospodarczej,
c) prowadzenie innych spraw wynikających z przepisów – Prawo działalności gospodarczej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
d) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, wygaszaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami;
11) prowadzenie gospodarki lokalami gminnymi;
12) współpraca z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Kodrębie.