UCHWAŁA NR XXXI/ 208/06
UCHWAŁA NR XXXI/ 208/06
RADY GMINY KODRĄB
z dnia 28 kwietnia 2006r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kodrąb.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r Nr 142 poz. 1591; z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004r. Dz. U. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005r. Nr 172 poz. 1441, z 2006r. Nr 17 poz. 128) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 236 poz. 2008,) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomsku , Rada Gminy Kodrąb uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kodrąb, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XVIII/118/2000 Rady Gminy Kodrąb z dnia 12 września 2000 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski
Załącznik
do uchwały Nr XXXI/208/06
Rady Gminy Kodrąb
z dnia 28 kwietnia 2006r.
Postanowienia ogólne.
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kodrąb zwany dalej „Regulaminem” określa zasady i sposób wykonywania zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku na obszarze nieruchomości znajdujących się na terenie gminy.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. Właścicielu nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
2. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Kodrąb.
3. Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kodrąb.
4. Zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania w warunkach gwarantujących brak możliwości przenikania ich zawartości do gruntu.
5. Nieczystości ciekłe – to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.
6. Odpady komunalne – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach.
7. Zwierzęta domowe – należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza.
8. Zwierzęta gospodarskie – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych.
9. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr . 236 poz. 2008)
§ 3. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek na terenie swoich nieruchomości, starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększać je zielenią i ukwieceniem oraz uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów wytwarzających nieporządek.
§ 4. Gmina będzie dokonywać przeglądu stanu czystości i porządku w nieruchomościach i wzywać ich właścicieli uchybiających wymaganiom niniejszego regulaminu do usuwania zaniedbań i uchybień. Wyniki przeglądu Gmina przedkładać będzie co roku w terminie do 31 marca Radzie Gminy.
§ 5.1. Gmina odpowiada za czystość ulic, dróg, placów, skwerów, parków i nieruchomości będących w jej zarządzie, ustawia urządzenia / kosze uliczne w miejscach intensywnego ruchu pieszych.
2. Zabrania się zaśmiecania odpadami komunalnymi miejsc publicznych tj. dróg, ulic,
skwerów, placów, terenów komunalnych , itp.
3. Gmina organizuje sprzątanie dróg w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§ 6.1. Gmina ustawia na terenie sołectw urządzenia / kosze do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
2. Gmina może odstąpić od ustawiania na terenie sołectw urządzeń / koszy do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w sytuacji gdy zadanie to wykonuje inny podmiot.
3. Wójt informuje mieszkańców Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej o usytuowaniu punktów do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
§ 7. W uzasadnionych sytuacjach Gmina organizuje wywóz śniegu, błota i odpadów zebranych przez właścicieli nieruchomości z chodników położonych wzdłuż dróg zarządzanych przez Gminę.
§ 8 .1. Ustala się
2. Ustala się
3. Ustala się pojemność urządzenia / kosza do ustawiania w miejscach intensywnego ruchu pieszych i przystankach komunikacji od 10 do
4. Urządzenia / kosze do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych zlokalizowane w miejscach publicznych mają pojemność od 1 do
5. Do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych prowadzonej na terenie nieruchomości można używać worków dostarczonych przez jednostkę wywozową.
§ 9. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
1) wyposażenia nieruchomości w urządzenie / kosz o wielkości stosownej do potrzeb nie mniejszej jednak jak ustalone w § 8 pkt 1-2. i utrzymać je we właściwym stanie technicznym i sanitarnym;
2) zawarcia umowy na wywóz stałych odpadów komunalnych z właściwą jednostką prowadzącą działalność w zakresie odbierania stałych odpadów komunalnych;
3) sprzątania terenu nieruchomości;
4) sprzątania błota, śniegu, lodu, liści i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego obok nieruchomości. Z obowiązku sprzątania chodnika zwalnia się właścicieli nieruchomości w sytuacji gdy na chodniku dozwolony jest płatny postój pojazdów;
5) ustala się minimalną częstotliwości wywozu odpadów komunalnych nie rzadziej jak raz w miesiącu;
§ 10.1. Właściciele nieruchomości prowadzą selektywną zbiórkę odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości poprzez segregację z podziałem na:
1) odpady organiczne ulegające biodegradacji;
2) odpady nadające się do ponownego wykorzystania, w szczególności : makulatura, szkło, złom, odpady plastikowe;
3) odpady niebezpieczne, w szczególności: baterie, akumulatory, opakowania po środkach ochrony roślin i owadobójczych, leki;
4) odpady wielkogabarytowe;
5) odpady budowlane;
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
7) odpady inne niż określone w pkt. 1 -6 zgodnie z ich właściwościami.
2. Segregacja o której mowa w pkt 1. dokonywana jest w miejscu powstawania odpadów.
3. Zaleca się aby wydzielone w wyniku segregacji odpady zadysponować:
1) odpady organiczne ulegające biodegradacji umieszczać w indywidualnych przydomowych kompostownia ich, lub w przypadku gdy nie ma technicznych możliwości utworzenia kompostownia w pojemnikach oznaczonych jako „odpady organiczne”;
2) odpady nadające się do ponownego wykorzystania jak : makulatura, szkło, złom, odpady plastikowe oddawać do punktu skupu surowców wtórnych;
3) odpady niebezpieczne jak, baterie, akumulatory, oddawać do punktów zbiórki;
4) odpady niebezpieczne jak opakowania po środkach ochrony roślin i owadobójczych oddawać w punktach ich zakupu;
5) leki oraz opakowania po zużytych lekach oddawać do punktów zbiórki prowadzonych przez apteki.
4.Odbiór odpadów wielkogabarytowych i budowlanych ustala właściciel nieruchomości z właściwą jednostką prowadzącą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
§ 11. Mieszkańcy Gminy prowadzący selektywną zbiórkę odpadów komunalnych mogą korzystać z urządzeń / koszy odpowiednio oznakowanych i ustawionych przez Gminę lub podmioty prowadzące zbiórkę odpadów .
§ 12. O możliwościach oddania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego gmina powiadamia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej.
§ 13.1. Sprzątanie i wywóz odpadów, oraz odśnieżanie, wywóz błota i śniegu z przystanków komunikacji publicznej jest obowiązkiem przedsiębiorców użytkujących przystanki komunikacji publicznej.
2. Przedsiębiorcy użytkujących przystanki komunikacji publicznej zobowiązani są do utrzymania we właściwym stanie sanitarnym urządzeń do zbierania odpadów.
§ 14.1. Sprzątanie i wywóz odpadów, oraz odśnieżanie, wywóz błota i śniegu na drogach publicznych, należy do zarządcy drogi.
2. Do obowiązków zarządcy drogi należy również wywóz błota śniegu i lodu uprzątniętych przez właścicieli posesji z chodnika położonego obok nieruchomości.
§ 15.1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest niezwłocznie przyłączyć nieruchomość do istniejącej sieci kanalizacyjnej nawet jeśli posiada zbiornik bezodpływowy na ścieki. Z obowiązku niezwłocznego podłączenia do sieci kanalizacyjnej są zwolnieni właściciele nieruchomości, którzy użytkują przydomowe oczyszczalnie ścieków, jeśli te oczyszczalnie spełniają wymagania wynikające z odrębnych przepisów.
2. W przypadku braku sieci kanalizacyjnej właściciel nieruchomości zobowiązany jest do budowy zbiornika bezodpływowego.
§ 16.1. W przypadku braku sieci kanalizacyjnej ścieki należy gromadzić w zbiornikach bezodpływowych. Budowę zbiorników bezodpływowych wykonuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego.
2. Zamiast gromadzenia ścieków w zbiornikach bezodpływowych można budować przydomowe oczyszczalnie ścieków, jeśli te oczyszczalnie spełniają wymagania wynikające z odrębnych przepisów. Budowę przydomowych oczyszczalnie ścieków wykonuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego.
§ 17. Zawartość zbiorników bezodpływowych nie może być wykorzystana do użyźniania pól ogródków przydomowych, trawników, jak również wylewana do rowów odwadniających, rzek, cieków wodnych, stawów czy zbiorników wodnych.
§ 20. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zawarcia umowy na wywóz nieczystości płynnych z uprawnionym podmiotem.
§ 21.1. Ścieki ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków można wywozić jedynie na stację zlewczą oczyszczalni ścieków.
2. Zbiorniki bezodpływowe należy opróżniać z taką częstotliwością aby nie doszło do przepełnienia zbiornika i przedostania się ścieków do gruntu.
3. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu ścieków ze zbiorników bezodpływowych nie rzadziej jak 2 razy w roku kalendarzowym.
4. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu ścieków ze zbiorników osadowych przydomowych oczyszczalni ścieków nie rzadziej jak raz w roku kalendarzowym.
§ 22. Dopuszcza się mycie i naprawy pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi wyłącznie na własne potrzeby, przy czym podczas tych czynności bezwzględnie należy zachować poniższe warunki:
1) podczas naprawy nie przedostaną się do gruntu oraz wody oleje smary i inne substancje ropopochodne nawet w sytuacji gdy są one bardzo rozcieńczone i występują w śladowych ilościach;
2) stanowisko do mycia musi gwarantować że powstałe ścieki nie przedostaną się do gruntu i wody;
3) w powstałych ściekach nie znajdą się oleje smary i inne substancje ropopochodne nawet w sytuacji gdy są one bardzo rozcieńczone i występują w śladowych ilościach;
4) używane do mycia środki i roztwory myjące będą sporządzane zgodnie z recepturą/ sposobem przygotowania umieszczonym na opakowaniu, oraz będą posiadać wyraźne oznakowanie stwierdzające że ulegają biodegradacji (opis środka musi być wykonany w języku polskim);
5) ścieki powstałe podczas mycia pojazdu należy skierować do zbiorników bezodpływowych;
6) zasady kierowania ścieków z mycia pojazdów do sieci kanalizacyjnej ustala przedsiębiorstwo obsługujące sieć kanalizacyjną;
7) mycie pojazdów na drogach jest zabronione.
§ 23.1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, a szczególności:
1) prowadzenia psa na smyczy, a psy agresywne i niebezpieczne dla otoczenia winny mieć założony kaganiec;
2) mieć stały dozór nad psem;
3) nie wprowadzać psów lub innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z zastrzeżeniem ust. 2;
4) nie wprowadzać psów i innych zwierząt domowych na teren placów zabaw, piaskownic
dla dzieci;
5) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;
6) natychmiast usuwać zanieczyszczenia pozostawione przez psy lub inne zwierzęta domowe na jezdniach, chodnikach, placach oraz innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Postanowienia ust. 1 pkt 3 nie dotyczą osób niewidomych korzystających z psów przewodników, oraz obiektów przeznaczonych dla zwierząt (np. lecznice zwierząt).
3.Osoby, o których mowa w ust.1 ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
4. Zwierzęta domowe bez znaczka identyfikacyjnego pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i odprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
§ 24. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie zwierząt gospodarskich powinno być prowadzone w taki sposób by nie pogorszyło warunków otoczenia (nie spowodowało zanieczyszczenia powietrza, ziemi, wody) oraz nie spowodowało innych uciążliwości dla osób trzecich.
§ 25.1.Zakazuje się utrzymywania i wypasu zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zajętych przez instytucje użyteczności publicznej.
2. Zakazuje się utrzymywania i wypasu zwierząt gospodarskich na terenie komunalnym przyległym do zbiornika wodnego Kodrąb.
§ 26.1. Właściciele padłych zwierząt gospodarskich są zobowiązani przekazać je do punktów usuwania i unieszkodliwiania padłych zwierząt.
2. Gmina zapewnia usuwania i unieszkodliwianie padłych zwierząt w sytuacji gdy nieznany jest właściciel zwierzęcia, lub właściciel nie jest w stanie przekazać padłych zwierząt do punktów usuwania i unieszkodliwiania padłych zwierząt.
3. Aktualny wykaz punktów usuwania i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich ogłasza Wójt w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej.
§ 27.1. Obowiązkową deratyzacją przeprowadzaną dwa razy w roku w miesiącu kwietniu i październiku objęte są nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi, obiektami użyteczności publicznej oraz nieruchomości w obrębie których utrzymywane są zwierzęta domowe.
2. Na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb.
§ 28.1.System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania :
1) do dnia 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;
2) do dnia 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
3) do dnia 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.- i będą to następujące ilości :
a) 38 kg/osobę/rok w roku 2010
b) 25 kg/osobę/rok w roku 2013
c) 18 kg/osobę/rok w roku 2020
2. Obowiązek o którym mowa w ust.1 zrealizują przedsiębiorcy którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości.
§ 29. Gmina zapewnia objęcie swoich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.
§ 30. Gmina ogranicza strumień odpadów komunalnych kierowanych na składowisko poprzez ich selektywną zbiórkę.
§ 31. Gmina podejmuje działania edukacyjne podnoszące świadomość ekologiczną mieszkańców.
§ 32. Odpady komunalne zmieszane odbierane od właścicieli nieruchomości przez jednostki wywozowe podlegają unieszkodliwieniu w posiadanych przez nich instalacjach, natomiast odpady wyselekcjonowane są przekazywane do odzysku bądź recyklingu uprawnionym podmiotom.
§ 33. Odpady pochodzące z remontów obiektów budowlanych podlegają wstępnej segregacji na odpady nadające się do ponownego użycia /np. cegła, gruz/ z ich miejscowym wykorzystaniem oraz dalszej właściwej selekcji.
§ 34. Wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli nieruchomości i selektywny ich odbiór przez jednostki wywozowe, a w dalszej kolejności poprzez właściwe postępowanie z nimi.
§ 35. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania spełnienia wymogów nałożonych niniejszą uchwałą poprzez okazania uprawnionym do kontroli organom poniższych dokumentów:
1) umowy na wywóz nieczystości stałych;
2) rachunków za wywóz nieczystości stałych;
3) umowy na wywóz ścieków;
4) rachunków za wywóz ścieków;
5) rachunków za pobór wody;
6) dokumenty z punktu 1- 5 właściciele nieruchomości zobowiązani są do przechowywania przez okres 3 lat.
§ 36. Gdy wystąpią duże rozbieżności pomiędzy zużytą wodą a ilością wywożonych na stację zlewczą ścieków, właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyjaśnić przyczynę wystąpienia rozbieżności.
§ 37. Wójt może powoływać stały lub czasowy Zespół Kontrolny którego celem będzie przegląd istniejącego stanu w zakresie przestrzegania niniejszego regulaminu.
§ 38. Wobec właścicieli nieruchomości którzy nie wywiązują się z obowiązków wynikających z § 9 pkt 1 i 4, § 13, § 14, § 15, Wójt wydaje decyzje nakazującą wywiązanie się z obowiązków. Decyzja taka podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§ 39. Wobec właścicieli nieruchomości którzy nie zawarli umów na wywóz nieczystości ciekłych lub odbierania odpadów komunalnych Wójt wydaje na okres jednego roku stosowne decyzje z rygorem natychmiastowej wykonalności. W takich przypadkach za wywóz nieczystości ciekłych lub odbierania odpadów komunalnych stosuje się ceny wynikające z Uchwały Rady odrąb określającej górne stawki opłat za wywóz odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych.
§ 40. Wobec właścicieli nieruchomości którzy powinni podłączyć się do istniejącej sieci kanalizacyjnej czynności zmierzające do stwierdzenia spełnienia tego wymogu Wójt podejmie niezwłocznie nie później jednak jak 4 miesiące od wejścia w życie niniejszej Uchwały. Wobec właścicieli nieruchomości którzy nie wywiązują się z obowiązku podłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej Wójt wydaje stosowne decyzje, podlegające egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§ 41. Wobec właścicieli nieruchomości którzy powinni podłączyć się do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej czynności zmierzające do stwierdzenia spełnienia tego wymogu Wójt podejmie niezwłocznie nie później jednak jak 4 miesiące od zakończenia budowy. Wobec właścicieli nieruchomości którzy nie wywiązują się z obowiązku podłączenia do wybudowanej sieci kanalizacyjnej Wójt wydaje stosowne decyzje, podlegające egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 42. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie ma ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 43. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski