UCHWAŁA NR XX.116.08
UCHWAŁA NR XX.116.08
RADY GMINY KODRĄB
z dnia 26 listopada 2008r.
w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały Rady Gminy Kodrąb Nr VIII.51.07 z dnia 7 września 2007r. w sprawie przyjęcia „Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kodrąb na lata 2007-
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Dz. U. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Dz. U. Nr 172, poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Dz. U. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007r. Dz. U. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974 Nr 173 poz. 1218; z 2008r. Dz. U. Nr 180 poz. 1111) oraz art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U z 2008r. Nr 115 poz. 728, Nr 171 poz. 1056) oraz porozumienia o współpracy przy realizacji Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich zawartego dnia 14 kwietnia 2008r. pomiędzy Zarządem Województwa Łódzkiego a Gminą Kodrąb, Rada Gminy Kodrąb uchwala co następuje:
§ 1. W załączniku do uchwały Rady Gminy Kodrąb Nr VIII.51.07 z dnia 7 września 2007r. . w sprawie przyjęcia „Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kodrąb na lata 2007-
1) w 3. Części programowej pkt „3.2 Cele strategiczne, szczegółowe i kierunki działań” otrzymuje nowe brzmienie którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kodrąb.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski
Załącznik
do Uchwały Nr XX/116/08
Rady Gminy Kodrąb
z dnia 26 listopada 2008r.
3.2. CELE STRATEGICZNE, SZCZEGÓŁOWE I KIERUNKI DZIAŁAŃ
Problem:
Rodziny niewydolne wychowawczo nie w pełni zaspokajają potrzeby rozwojowe dziecka i nie wykształtują właściwych postaw społecznych.
Cel strategiczny 1.
Pomoc rodzinom i polityka prorodzinna
Cele szczegółowe:
1.1.Pomoc osobom i rodzinom, u których stwierdzono bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
1.2.Pomoc niepełnosprawnym i długotrwale chorym dzieciom i ich rodzinom.
1.3.Pomoc rodzinie w kształceniu i wszechstronnym rozwoju dzieci i młodzieży.
1.4.Pomoc dzieciom z rodzin patologicznych oraz całym rodzinom.
1.5.Inicjowanie i wsparcie działań integracyjnych dzieci i młodzieży z różnych środowisk.
1.6.Promowanie właściwych postaw życiowych.
1.7.Zwiększenie oferty możliwości spędzania wolnego czasu i promowanie zdrowego stylu życia.
Kierunki działań do celów szczegółowych 1.1 - 1.7:
1. Systematyczna praca socjalna z rodzinami z problemem opiekuńczo-wychowawczym polegająca na:
· diagnozie deficytów w zakresie pełnienia ról rodzicielskich, wydolności opiekuńczo-wychowawczej, zaniedbań względem dzieci,
· diagnozie – ocenie sytuacji dziecka w rodzinie, środowisku szkolnym, rówieśniczym.
2. Pomoc materialna dla rodzin pozostających w trudnej sytuacji ekonomicznej realizowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej z systemu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
3. Zapewnienie rodzinom i osobom samotnie wychowującym dzieci dostępu do pomocy pedagogicznej, psychologicznej i prawnej – podjęcie działań w kierunku utworzenia na terenie gminy punktu konsultacyjnego.
- Podjęcie działań, przy współpracy z samorządem powiatowym, w kierunku utworzenia na terenie gminy Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
- Tworzenie świetlic wiejskich, w tym środowiskowych, socjoterapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, działających w poszczególnych miejscowościach, oferujących pomoc dzieciom z rodzin z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi poprzez: dożywianie, właściwą opiekę pedagogiczną, pomoc
w rozwiązywaniu trudności szkolnych, możliwość konstruktywnego spędzania czasu wolnego, nabywanie przez dzieci różnych umiejętności społecznych koniecznych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu. - Zabezpieczenie potrzeb bytowych dzieci i młodzieży z rodzin ubogich:
· organizowanie i finansowanie dożywiania w trakcie nauki w szkole,
· zapewnienie odzieży, wyposażenia w artykuły szkolne,
· organizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego,
· organizowanie akcji charytatywnych dla pozyskiwania środków na pomoc dzieciom.
- Podjęcie działań w kierunku zwiększenia liczby palcówek przedszkolnych na terenie gminy.
- Systematyczna współpraca z istniejącymi w powiecie jednostkami zapewniającymi opiekę dla dzieci.
- Aktywna współpraca z policją, wymiarem sprawiedliwości właściwym ze względu na położenie gminy (w szczególności sądem rodzinnym oraz kuratorami sądowymi dla dzieci i młodzieży) w celu systematycznego diagnozowania
i analizowania zjawisk patologicznych na terenie gminy. - Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz dziecka
i rodziny. - Współuczestnictwo w kampaniach medialnych i informacyjnych organizowanych przez inne podmioty pomocy społecznej (PCPR, ROPS, inne).
- Systematyczne współdziałanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
z placówkami oświatowymi w celu bieżącej analizy sytuacji dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół, a w szczególności przeciwdziałanie pojawiającym się patologiom. - Wspieranie działań mających na celu utworzenie na terenie gminy mieszkań socjalnych przeznaczonych w szczególności dla rodzin w kryzysie, samotnych matek i osób pozbawionych dachu nad głową.
- Organizowanie dla rodziców i ich dzieci różnych form edukacji z wykorzystaniem istniejącego systemu szkolnego oraz tworzenie systemu poradnictwa.
15. Zapewnienie dzieciom i młodzieży szerszego dostępu do alternatywnych form spędzania czasu wolnego, m.in. poprzez zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych (zajęcia muzyczne, plastyczne, turnieje sportowe, festyny rodzinne, wycieczki), tworzenie placówek kulturalno-oświatowych na terenie gminy.
16. Przygotowanie bazy sportowo-rekreacyjnej (boiska, bieżnie, place zabaw, parki, kawiarenki internetowe, itp.).
17. Organizacja zajęć świetlicowych służących do kształtowania właściwych postaw życiowych, integracji dzieci i młodzieży, rozwijania zainteresowań, zdobywania nowych umiejętności.
Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:
Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym szkoły i jednostki organizacyjne pomocy społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Środki finansowe:
Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.
Partnerzy:
Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.
Problem:
Zwiększająca się liczba osób w wieku poprodukcyjnym na terenie gminy stwarza konieczność zapewnienia im w najbliższych latach odpowiednich usług wzmacniających i wspierających. Wraz ze starzeniem się lokalnej społeczności zwiększa się również liczba osób niepełnosprawnych. Odpowiedniego wsparcia należy także udzielić grupom dotkniętym i zagrożonym ubóstwem, bezrobociem i uzależnieniami – problemami bardzo często będącymi przyczyną wykluczenia ze środowiska lokalnego.
Cel strategiczny 2.
Aktywizacja grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
Cele szczegółowe:
2.1.Wsparcie seniorów i osób niepełnosprawnych.
2.2.Pomoc osobom dotkniętych i zagrożonym problemami ubóstwa i bezrobocia.
2.3.Rozwijanie systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.
2.4.Integracja społeczna i przeciwdziałania patologiom.
2.5.Kształtowanie właściwych postaw społecznych.
2.6.Zwiększenie uczestnictwa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób starszych w życiu społecznym gminy.
Kierunki działań do celu szczegółowego 2.1 - 2.6:
1. Utrzymanie osób starszych i niepełnosprawnych wymagających opieki w środowisku zamieszkania.
- Praca socjalna. Podejmowanie przez pracowników socjalnych działań mających na celu głównie ułatwianie kontaktów z placówkami służby zdrowia, udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych form rehabilitacji leczniczej i społecznej, inicjowanie kontaktów rodzinnych oraz podejmowanie działań zmierzających do większego zaangażowania rodziny w sprawowanie opieki nad osobą wymagającą takiej pomocy, w tym zawieranie umów alimentacyjnych, porozumień na świadczenie usług, zapewnienie osobom uprawnionym usług
w ramach pielęgniarskiej opieki środowiskowej, uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych i niepełnosprawnych, także rozpowszechnienie idei wolontariatu, objęcie opieką woluntarystyczną osób potrzebujących opieki, prowadzenie współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w celu umożliwienia osobom starszym i niepełnosprawnym skorzystania
z przysługujących im uprawnień, np. wyjazdu na turnus rehabilitacyjny, do sanatorium, w uzyskaniu odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego itp. - Rozwijanie usług opiekuńczych (w tym świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych) obejmujących pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczną zalecaną przez lekarza, pielęgnację oraz zapewnienie kontaktu z otoczeniem – zwiększenie liczby opiekunek.
- Rozwijanie aktywnych form spędzania czasu wolnego przez osoby starsze
i niepełnosprawne, w tym organizowanie cyklicznych spotkań integracyjnych, zaspokajanie potrzeb kulturalno-społecznych i rekreacyjnych. - Ułatwienie osobom niepełnosprawnym kontaktu z placówkami rehabilitacyjnymi poprzez zorganizowanie transportu.
- Podjęcie działań, we współpracy z samorządem powiatowym, w kierunku utworzenia na terenie gminy Warsztatów Terapii Zajęciowej.
7. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie likwidacji barier architektonicznych, w szczególności w obiektach użyteczności publicznej.
8. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
9. Rozpowszechnianie idei wolontariatu wśród społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, na rzecz opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
10. Wsparcie osób zaburzonych i chorych psychicznie w samodzielnym funkcjonowaniu na terenie gminy, w szczególności poprzez opiekę medyczną, poradnictwo socjalne i pomoc materialną.
11. W przypadku wyczerpania wszystkich możliwości zapewnienia opieki
w środowisku, umieszczenie osób wymagających całodobowej opieki
w zakładach opiekuńczo-leczniczych lub w domach pomocy społecznej.
- Zmniejszanie skutków ubóstwa poprzez systematyczną pomoc finansową
i rzeczową (ubrania, środki czystości, meble, sprzęt AGD, żywność w ramach programu PEAD), realizowaną przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. - Rozwijanie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie monitorowania zjawiska bezrobocia na terenie gminy, obejmującej m.in. organizowanie stażów absolwenckich i przygotowania zawodowego, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, szkoleń i kursów umożliwiających zmianę kwalifikacji zawodowych (ze szczególnym uwzględnieniem osób powyżej 45 lat).
- Objecie pracą socjalną osób marginalizowanych, w tym bezrobotnych, aby zachęcać je do systematycznego poszukiwania zatrudnienia. W szczególności należy dążyć do udzielenia im wszechstronnej pomocy w zakresie: poradnictwa
i zapoznania z aktywnymi technikami poszukiwania pracy. - Systematyczne dokształcanie pracowników socjalnych w zakresie wdrażania nowych instrumentów w pracy socjalnej – kontraktu socjalnego.
- Tworzenie sprzyjającego klimatu dla potencjalnych inwestorów tworzących nowe miejsca pracy.
- Tworzenie na terenie gminy sprzyjającego klimatu dla organizacji pozarządowych mogących zorganizować Klub Integracji Społecznej.
- Współudział w programach realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przez instytucje rynku pracy.
- Bieżący monitoring ofert programowych i ewentualne opracowanie projektów mających na celu rozwiązywanie problemu bezrobocia, w szczególności wśród kobiet i osób długotrwale bezrobotnych.
- Promowanie działań woluntarystycznych, inicjowanie grup samopomocowych, wymiana usług.
- Monitorowanie problemu uzależnień na terenie gminy.
- Ograniczanie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych.
- Zmiana zachowań i postaw mieszkańców w sytuacjach związanych z alkoholem
i narkotykami. - Zintensyfikowanie stosownych form profilaktyki alkoholowej i narkotykowej kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży (organizowanie imprez, wyjazdów, festynów dla mieszkańców gminy).
- Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu.
- Zwiększanie świadomości społeczności lokalnej odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania używek – zwiększenie liczby kampanii informacyjnych i profilaktycznych.
- Prowadzenie wśród dzieci i młodzieży edukacji eliminującej czynniki zagrażające prawidłowemu funkcjonowaniu społecznemu i psychologicznemu – promowanie zdrowego stylu życia.
- Zwiększenie skuteczności i dostępności leczenia i terapii osobom uzależnionym
i współuzależnionym w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów uzależnień oraz wzmacnianie efektów leczenia. - Wspieranie i rozszerzanie działalności funkcjonującej w gminie grupy AA.
- Opracowanie i realizacja lokalnego programu przeciwdziałania narkomanii.
- Przeciwdziałanie przemocy domowej – opracowanie i realizacja lokalnego programu przeciwdziałania przemocy domowej.
Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:
Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym szkoły i jednostki organizacyjne pomocy społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Środki finansowe:
Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.
Partnerzy:
Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.
Problem:
Właściwa ocena możliwości lokalnego systemu pomocy społecznej i jego rozwój zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami społecznymi może przyczynić się do skuteczniejszego wspierania mieszkańców. Ograniczona liczba organizacji pozarządowych na terenie gminy skutecznie utrudnia realizację nowatorskich rozwiązań oraz występowanie o fundusze wspomagające rozwiązywanie lokalnych problemów społecznych.
Cel strategiczny 3.
Rozwój kapitału społecznego i ludzkiego w środowisku lokalnym
Cele szczegółowe:
3.1.Profesjonalizacja służb społecznych jako czynnik integracji lokalnej.
3.2.Diagnozowanie potrzeb i problemów społeczności lokalnej.
3.3.Współpraca z partnerami zewnętrznymi zmierzająca do rozbudowy struktur pozarządowych.
3.4.Propagowanie i rozwijanie wśród społeczności lokalnej idei obywatelskiej odpowiedzialności i uczestniczenia w zaspokajaniu ludzkich potrzeb.
3.5.Rozwój rekreacji, wypoczynku i kultury w gminie.
Kierunki działań do celów szczegółowych 3.1 – 3.5:
1. Wzmocnienie roli pracownika socjalnego jako profesjonalisty działającego na rzecz pełniejszej integracji społecznej osób ubogich i wykluczonych społecznie.
2. Zwiększenie liczby pracowników socjalnych do poziomu zgodnego z ustawą
o pomocy społecznej; systematyczne dokształcanie pracowników socjalnych.
3. Motywowanie pracowników socjalnych do zdobycia specjalizacji w zawodzie.
4. Systematyczna diagnoza i monitoring istniejących problemów społecznych.
5. Systematyczna analiza zasobów finansowych przeznaczonych na realizację zadań własnych i zleconych.
6. Coroczne informowanie radnych i decydentów o istniejących potrzebach
i kwestiach społecznych.
7. Analiza świadczonej pomocy ze względu na efektywność i właściwość adresatów.
8. Systematyczny monitoring istniejących i rozpoczynających się programów celowych i funduszy służący ewentualnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych na rozwiązywanie lokalnych potrzeb społecznych.
9. Doskonalenie systemu informacyjnego o możliwościach udzielania pomocy społecznej i wsparcia mieszkańcom gminy np. poprzez Internet oraz organizowanie kampanii informacyjnych.
- Analiza ofert organizacji pozarządowych funkcjonujących na terenie powiatu
i województwa. - Rozwój współpracy z organizacjami pozarządowymi o działalności ponadlokalnej i ogólnopolskiej poprzez zaprezentowanie im walorów i możliwości samorealizacji na terenie gminy.
- Rozwijanie ruchu pozarządowego na terenie gminy poprzez uczestnictwo
w szkoleniach dla liderów.
13. Wspieranie organizacyjne, prawne i lokalowe powstających i istniejących organizacji pozarządowych oraz świadczenie poradnictwa dla organizacji pozarządowych w zakresie pozyskiwania grantów i dotacji, środków finansowych z innych źródeł niż samorządowe.
14. Wspomaganie inicjatyw społecznych i inspirowanie rozwoju idei samopomocy.
15. Promowanie idei wolontariatu i pozyskiwania wolontariuszy do współpracy w realizowaniu zadań dotyczących rozwiązywania problemów społecznych.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wykorzystania na potrzeby lokalnej infrastruktury pomocowej obiektów budowlanych będących
w posiadaniu gminy. - Promocja kultury i tradycji lokalnych poprzez stałe imprezy plenerowe i integracyjne.
- Popularyzacja dorobku kulturowego gminy poprzez wystawy i festyny
- Promowanie imprez międzypokoleniowych.
Odpowiedzialni za realizację kierunków działań:
Rada Gminy i Urząd Gminy, jednostki organizacyjne samorządu gminnego, w tym pomocy społecznej.
Środki finansowe:
Budżet samorządu lokalnego, środki pozyskane z funduszy zewnętrznych: rządowych, pozarządowych, programów celowych.
Partnerzy:
Instytucje rządowe, naukowe, samorządowe, organizacje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pożytku publicznego, stowarzyszenia z terenu gminy Kodrąb.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski