UCHWAŁA NR XXXII/ 220/06
RADY GMINY KODRĄB
z dnia 12 czerwca 2006r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kodrąb
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r Nr 142 poz. 1591; z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004r. Dz. U. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005r. Nr 172 poz. 1441, z 2006r. Nr 17 poz. 128) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 236 poz. 2008,) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomsku Rada Gminy Kodrąb uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kodrąb, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXXI/208/06 Rady Gminy Kodrąb z dnia 28 kwietnia 2006 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kodrąb i Uchwała Nr XVIII/118/2000 z dnia 12 września 2000r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski
Załącznik
do Uchwały Nr XXXII/220/06
Rady Gminy w Kodrębie
z dnia 12 czerwca 2006r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY KODRĄB
- Postanowienia ogólne.
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kodrąb zwany dalej „Regulaminem” określa zasady i sposób wykonywania zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku na obszarze nieruchomości znajdujących się na terenie gminy.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. gminie – należy przez to rozumieć Gminę Kodrąb,
2. wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kodrąb,
3. zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe w rozumieniu ustawy o ochronie zwierząt,
4. zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich,
5. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr . 236 poz. 2008).
II. Utrzymanie czystości i porządku.
§ 3. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek na terenie swoich nieruchomości, starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększać je zielenią i ukwieceniem oraz uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów wytwarzających nieporządek.
§ 4.1. Gmina odpowiada za czystość ulic, dróg, placów, skwerów, parków i nieruchomości będących w jej zarządzie, ustawia urządzenia / kosze uliczne w miejscach intensywnego ruchu pieszych.
2. Zabrania się zaśmiecania odpadami komunalnymi miejsc publicznych tj. dróg, ulic, skwerów, placów, terenów komunalnych itp.
3. Gmina organizuje sprzątanie dróg w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§ 5.1. Gmina ustawia na terenie sołectw urządzenia / kosze do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
2. Gmina może odstąpić od ustawiania na terenie sołectw urządzeń / koszy do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w sytuacji gdy zadanie to wykonuje inny podmiot.
3. Wójt informuje mieszkańców Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej o usytuowaniu punktów do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
§ 6. W uzasadnionych sytuacjach Gmina organizuje wywóz śniegu, błota i odpadów zebranych przez właścicieli nieruchomości z chodników położonych wzdłuż dróg zarządzanych przez Gminę.
§ 7.1. Ustala się 100 litrów miesięcznie jako minimalną pojemność urządzenia / kosza przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości przypadającą na jedno gospodarstwo domowe gdy liczba mieszkańców nie przekracza 5 osób.
2. Ustala się 200 litrów miesięcznie jako minimalną pojemność urządzenia / kosza przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości przypadającą na jedno gospodarstwo domowe gdy liczba mieszkańców przekracza 5 osób.
3. Ustala się pojemność urządzenia / kosza do ustawiania w miejscach intensywnego ruchu pieszych i przystankach komunikacji od 10 do 50 litrów. W uzasadnionych przypadkach na przystankach komunikacyjnych można ustawiać także kosze o pojemności do 240 litrów.
4. Ustala się miesięczną minimalną pojemność urządzenia / kosza dla :
1) ośrodków zdrowia 1.100 litrów ;
2) szkół 2.200 litrów;
3) podmiotów gospodarczych :
a) zatrudniających do 3 osób 240 litrów;
b) zatrudniających powyżej 3 osób 1.100 litrów.
5. Urządzenia / kosze do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych zlokalizowane w miejscach publicznych mają pojemność od 1 do 2,2 m3 i są odpowiednio oznakowane.
6. Do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych prowadzonej na terenie nieruchomości można używać worków dostarczonych przez jednostkę wywozową.
§ 8. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
1) wyposażenia nieruchomości w urządzenie / kosz o wielkości stosownej do potrzeb nie mniejszej jednak jak ustalone w § 7 pkt 1-2. i utrzymać je we właściwym stanie technicznym i sanitarnym.
2) sprzątania terenu nieruchomości.
3) sprzątania błota, śniegu, lodu, liści i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego obok nieruchomości. Z obowiązku sprzątania chodnika zwalnia się właścicieli nieruchomości w sytuacji gdy na chodniku dozwolony jest płatny postój pojazdów.
4) ustala się minimalną częstotliwości wywozu odpadów komunalnych nie rzadziej jak raz w miesiącu.
§ 9.1.Właściciele nieruchomości prowadzą selektywną zbiórkę odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości poprzez segregację z podziałem na:
1) odpady organiczne ulegające biodegradacji,
2) odpady nadające się do ponownego wykorzystania, w szczególności : makulatura, szkło, złom, odpady plastikowe.
3) odpady niebezpieczne, w szczególności: baterie, akumulatory, opakowania po środkach ochrony roślin i owadobójczych, leki.
4) odpady wielkogabarytowe.
5) odpady budowlane.
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
7) odpady inne niż określone w pkt. 1 -6 zgodnie z ich właściwościami.
2. Segregacja o której mowa w pkt 1. dokonywana jest w miejscu powstawania odpadów.
3. Zaleca się aby wydzielone w wyniku segregacji odpady zadysponować:
1) odpady organiczne ulegające biodegradacji umieszczać w indywidualnych przydomowych kompostowniach, lub w przypadku gdy nie ma technicznych możliwości utworzenia kompostownia w pojemnikach oznaczonych jako „odpady organiczne”
2) odpady nadające się do ponownego wykorzystania jak : makulatura, szkło, złom, odpady plastikowe oddawać do punktu skupu surowców wtórnych,
3) odpady niebezpieczne jak, baterie, akumulatory, oddawać do punktów zbiórki.
4) odpady niebezpieczne jak opakowania po środkach ochrony roślin i owadobójczych oddawać w punktach ich zakupu.
5) leki oraz opakowania po zużytych lekach oddawać do punktów zbiórki prowadzonych przez apteki.
4.Odbiór odpadów wielkogabarytowych i budowlanych ustala właściciel nieruchomości z właściwą jednostką prowadzącą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
§ 10.Mieszkańcy Gminy prowadzący selektywną zbiórkę odpadów komunalnych mogą korzystać z urządzeń / koszy odpowiednio oznakowanych i ustawionych przez Gminę lub podmioty prowadzące zbiórkę odpadów .
§ 11.O możliwościach oddania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego gmina powiadamia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej.
§ 12.1.Sprzątanie i wywóz odpadów, oraz odśnieżanie, wywóz błota i śniegu z przystanków komunikacji publicznej jest obowiązkiem przedsiębiorców użytkujących przystanki
komunikacji publicznej.
2. Przedsiębiorcy użytkujących przystanki komunikacji publicznej zobowiązani są do utrzymania we właściwym stanie sanitarnym urządzeń do zbierania odpadów.
§ 13.1.Sprzątanie i wywóz odpadów, oraz odśnieżanie, wywóz błota i śniegu na drogach publicznych, należy do zarządcy drogi.
2. Do obowiązków zarządcy drogi należy również wywóz błota śniegu i lodu uprzątniętych przez właścicieli posesji z chodnika położonego obok nieruchomości.
§ 14.1. Ścieki ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków można wywozić jedynie na stację zlewczą oczyszczalni ścieków.
2. Zbiorniki bezodpływowe należy opróżniać z taką częstotliwością aby nie doszło do przepełnienia zbiornika i przedostania się ścieków do gruntu.
3. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu ścieków ze zbiorników bezodpływowych nie rzadziej jak 2 razy w roku kalendarzowym.
4. Ustala się minimalną częstotliwość wywozu ścieków ze zbiorników osadowych przydomowych oczyszczalni ścieków nie rzadziej jak raz w roku kalendarzowym.
§ 15. Dopuszcza się mycie i naprawy pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi wyłącznie na własne potrzeby, przy czym podczas tych czynności bezwzględnie należy zachować poniższe warunki:
1) podczas naprawy nie przedostaną się do gruntu oraz wody oleje smary i inne substancje ropopochodne nawet w sytuacji gdy są one bardzo rozcieńczone i występują w śladowych ilościach;
2) stanowisko do mycia musi gwarantować że powstałe ścieki nie przedostaną się do gruntu i wody;
3) w powstałych ściekach nie znajdą się oleje smary i inne substancje ropopochodne nawet w sytuacji gdy są one bardzo rozcieńczone i występują w śladowych ilościach;
4) używane do mycia środki i roztwory myjące będą sporządzane zgodnie z recepturą/ sposobem przygotowania umieszczonym na opakowaniu, oraz będą posiadać wyraźne oznakowanie stwierdzające że ulegają biodegradacji (opis środka musi być wykonany w języku polskim);
5) ścieki powstałe podczas mycia pojazdu należy skierować do zbiorników bezodpływowych;
6) zasady kierowania ścieków z mycia pojazdów do sieci kanalizacyjnej ustala przedsiębiorstwo obsługujące sieć kanalizacyjną;
7) mycie pojazdów na drogach jest zabronione.
III. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.
§ 16.1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, a szczególności:
1) prowadzenia psa na smyczy, a psy agresywne i niebezpieczne dla otoczenia winny mieć założony kaganiec,
2) mieć stały dozór nad psem,
3) nie wprowadzać psów lub innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z zastrzeżeniem ust. 2,
4) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,
5) natychmiast usuwać zanieczyszczenia pozostawione przez psy lub inne zwierzęta domowe na jezdniach, chodnikach, placach oraz innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Postanowienia ust. 1 pkt 3 nie dotyczą osób niewidomych korzystających z psów przewodników, oraz obiektów przeznaczonych dla zwierząt (np. lecznice zwierząt).
3.Osoby, o których mowa w ust.1 ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
4. Zwierzęta domowe bez znaczka identyfikacyjnego pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i odprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
IV. Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 17. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie zwierząt gospodarskich powinno być prowadzone w taki sposób by nie pogorszyło warunków otoczenia (nie spowodowało zanieczyszczenia powietrza, ziemi, wody) oraz nie spowodowało innych uciążliwości dla osób trzecich.
§ 18.1.Zakazuje się utrzymywania i wypasu zwierząt gospodarskich na nieruchomościach zajętych przez instytucje użyteczności publicznej.
2.Zakazuje się utrzymywania i wypasu zwierząt gospodarskich na terenie komunalnym przyległym do zbiornika wodnego Kodrąb.
V. Deratyzacja.
§ 19.1. Obowiązkową deratyzacją przeprowadzaną dwa razy w roku w miesiącu kwietniu i październiku objęte są nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi, obiektami użyteczności publicznej oraz nieruchomości w obrębie których utrzymywane są zwierzęta domowe.
2. Na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb.
VI. Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§ 20.1.System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania :
1) do dnia 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) do dnia 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
3) do dnia 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.- i będą to następujące ilości :
a) 38 kg/osobę/rok w roku 2010
b) 25 kg/osobę/rok w roku 2013
c) 18 kg/osobę/rok w roku 2020
2. Obowiązek o którym mowa w ust.1 zrealizują przedsiębiorcy którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości.
VII. Pozostałe postanowienia
§ 21. Gmina zapewnia objęcie swoich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.
§ 22. Gmina ogranicza strumień odpadów komunalnych kierowanych na składowisko poprzez ich selektywną zbiórkę.
§ 23.Gmina podejmuje działania edukacyjne podnoszące świadomość ekologiczną mieszkańców.
§ 24.Odpady komunalne zmieszane odbierane od właścicieli nieruchomości przez jednostki wywozowe podlegają unieszkodliwieniu w posiadanych przez nich instalacjach, natomiast odpady wyselekcjonowane są przekazywane do odzysku bądź recyklingu uprawnionym podmiotom.
§ 25. Odpady pochodzące z remontów obiektów budowlanych podlegają wstępnej segregacji na odpady nadające się do ponownego użycia /np. cegła, gruz/ z ich miejscowym wykorzystaniem oraz dalszej właściwej selekcji.
§ 26.Wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli nieruchomości i selektywny ich odbiór przez jednostki wywozowe, a w dalszej kolejności poprzez właściwe postępowanie z nimi.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 27. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie ma ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 28. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt.
Przewodniczący
Rady Gminy Kodrąb
mgr inż. Marek Krężlewski