PRZEWIDYWANE ZAGROŻENIA
a) w czasie pokoju
W czasie pokoju należy liczyć się z możliwością wystąpienia następujących zagrożeń na terenie gminy:
- skażenia promieniotwórcze (radiologiczne)
- zakażenia biologiczne ludzi i zwierząt
- pożary w tym pożary przestrzenne
- zawieje śnieżne i huragany
- katastrofy budowlane
- akcje terrorystyczne
- podtopienia wiosenne i gwałtowne ulewy
Skażenia promieniotwórcze oraz zakażenia biologiczne
nie zagrażają bezpośrednio usytuowanym na terenie gminy
zabytkom, mogą jednak zakłócić, a nawet uniemożliwić prace
związane z zabezpieczaniem zabytków w przypadku wystąpienia
innych zagrożeń.
- w okresie pokoju dużym zagrożeniem dla zabytków mogą być
pożary. Gmina Kodrąb dysponuje 10 jednostkami OSP, które
zabezpieczają potrzeby gminy w zakresie walki z pożarami.
Zagrożenie pożarowe w obiektach zabytkowych może wystąpić
w różnych okolicznościach. Przyczyną pożarów mogą być
czynniki wewnętrzne (zaprószenie ognia, wadliwe działanie
instalacji elektrycznej) i zewnętrzne (uderzenie pioruna,
podpalenie, przeniesienie ognia z innego źródła pożaru).
Aby zminimalizować zagrożenie pożarowe należy podjąć
następujące czynności:
- zainstalować przeciwpożarowe systemy alarmowania
- wyposażyć obiekty zabytkowe w podstawowy sprzęt
gaśniczy
- oznakować drogi pożarowe i ewakuacyjne
- prowadzić bieżącą konserwację i przeglądy instalacji
elektrycznej w obiektach zabytkowych
- znać telefony alarmowe do instytucji ratowniczych
- duże opady śniegu lub ulewne deszcze mogą spowodować
uszkodzenia drewnianych dachów na zabytkowych obiektach.
W przypadkach zalegającego śniegu, należy go usuwać z
dachów przed spodziewaną odwilżą oraz należy dbać o stan
orynnowania.
- huragany mogące występować zarówno w lecie jak i zimie
mogą spowodować uszkodzenia dachów oraz całych budynków
zabytkowych szczególnie w przypadku przewrócenia drzew
rosnących w bezpośredniej bliskości obiektów. W przypadku
sygnalizowania przez służby meteorologiczne o możliwości
wystąpienia silnych wiatrów należy podjąć następujące
działania:
- zabezpieczyć we własnym zakresie otwory okienne i drzwi
- powstałe straty natychmiast usunąć
- katastrofy budowlane mogą zostać spowodowane głównie
czynnikami zewnętrznymi i mogą być następstwem wcześniej-
szych wichur czy zawiei śnieżnych. W przypadku katastrof
budowlanych w obiektach zabytkowych należy bezwłocznie
przystąpić do usuwania skutków oraz ewakuować zabytki
ruchome z terenu zagrożonego obiektu.
- teren gminy nie jest zbytnio narażony na ataki terrorystyczne
czy też akty wandalizmu. Mała gęstość zaludnienia oraz duże
odległości od wielkich aglomeracji miejskich minimalizują
ryzyko powstania szkód w wyniku akcji terrorystycznych.
Zagrożenie wandalizmem można zminimalizować poprzez akcje
uświadamiające społeczeństwo oraz odpowiednie wychowywa-
nie młodego pokolenia.
b) w okresie konfliktu zbrojnego
W przypadku konfliktu zbrojnego teren gminy może znależć
się w zasięgu działań przeciwnika prowadzącego naloty bombowe bądź akcje dywersyjne mające na celu niszczenie
obiektów użyteczności publicznej takich jak drogi, ujęcia wody
czy też niszczenie sieci energetycznych.
W wyniku tych działań może dojść do uszkodzeń lub znisz-
czeń obiektów zabytkowych.
W celu zabezpieczenia obiektów zabytkowych przed w/w
zagrożeniami należy oznakować obiekty zabytkowe znakiem rozpoznawczym Konwencji Haskiej przedstawionym w załączniku nr 3 instrukcji przygotowania i realizacji planu ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji
kryzysowych poprzez jego rozmieszczenie na:
1) dachach obiektów:
- dachu płaskim – jeden znak
- dachu dwuspadowym – po jednym znaku na każdej
stronie dachu
2) zewnętrznych ścianach:
- obiektu pojedynczego – na ścianie frontowej i tylnej
-kilku obiektach na nieruchomości – na zewnętrznych
ścianach poszczególnych budynków wytyczających
zarys posesji
3) placach nieruchomości, na których rozmieszczonych jest
kilka obiektów zabytkowych – jeden znak o podwójnych
wymiarach
Do prowadzenia działań zabezpieczających zobowiązana
jest jednostka organizacyjna posiadająca zabytki przy użyciu
sił i środków posiadanych przez te jednostki. Organy samorządu
gminnego udzielają pomocy kierując odpowiednie siły formacji
OC lub jednostek gospodarki komunalnej podległych samorzą-
dowi gminnemu.
Na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych
nadzór nad działaniami ratowniczymi i współdziałaniem z
innymi jednostkami organizacyjnymi będzie się odbywać pod
kierownictwem :
WÓJTA GMINY KODRĄB – SZEFA OBRONY
CYWILNEJ GMINY
+